• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
  • D-uppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
  • D-uppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Svenska Internetbanker- en aktuell beskrivning av bankernas Internettjänster och en situationsanalys av deras Internetbanker

Abstract
Jag har i detta examensarbete behandlat Internetbanker och begreppet situationsanalys. Studiens syfte var att beskriva svenska bankers Internettjänster idag och att göra en situationsanalys och kortfattad framtidsvision av deras Internetbanker. För att kunna genomföra detta vände jag mig till två banker nämligen FöreningsSparbanken och SEB. Som situationsanalys valde jag en avgränsad SWOT-analys där jag endast behandlade möjligheter, hot, styrkor och svagheter. Jag genomförde personliga intervjuer och telefonintervjuer med olika intervjuguider som stöd. I resultatavsnittet redovisas de resultat jag kommit fram till som också utgör underlag för min diskussion. Slutsatserna av studien blev att Internetbankerna erbjuder likvärdiga tjänster idag som de traditionella bankkontoren och att utbudet av Internettjänster varierar något mellan bankerna. I SWOT-analysen framkom att möjligheterna för Internetbankerna var utveckling av tjänsteutbudet, teknologisk utveckling och den internationella marknaden. Hoten var konkurrens, låga inträdesbarriärer, substitut, databrott kontra säkerhet och otillräcklig attraktionskraft gentemot kundgrupper. Styrkor var tillgänglighet, säkerhet, erfarenhet och kompetens, resurser och tillgångar, lägre kostnader samt pedagogiken för erfarna användare. Internetbankernas svagheter innebar otillräcklig datakapacitet, utvecklingstid för nya tjänster, personlig rådgivning och pedagogik för oerfarna dataanvändare. Vidare i framtidsvisionerna framkom att antalet traditionella bankkontor ytterligare minskar, Internetbankskunderna ökar i antal, strategin för att nå målen blir av större betydelse.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URI
http://hdl.handle.net/2077/1246
Collections
  • D-uppsatser
View/Open
johan.rudblad.IA7400.pdf (101.0Kb)
Date
2000
Author
Rudblad, Johan
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV