Datorstöd för lärande
Abstract
Att arbeta i projektform är vanligt i många av dagens organisationer. Trots det är det vanligt att slutresultatet inte motsvarar de ursprungliga förväntningarna. Det finns i dagens organisa-tioner och inom forskningen en omfattande erfarenhet om vilka faktorer som påverkar projekt i denna riktning. Det brister dock ofta i återkopplingen - man lär inte av sina egna misstag. Teorierna om organisatoriskt lärande och begreppet "den lärande organisationen" får allt större uppmärksamhet ute på företag och organisationer i näringslivet. Det satsas stora resur-ser på att försöka skapa infrastrukturer för lärande, där det ska ingå som en naturlig del i det dagliga arbetet att lära av sina egna och andras misstag. Uppsatsen visar ett exempel på hur man med hjälp av datorstöd kan skapa förutsättningar för att lära av sina egna misstag och erfarenheter vad gäller projektarbete. Genom att integrera det pedagogiska tänkandet bakom PBL med teorier och erfarenheter om projektstyrning, skapas grunden för ett verktyg med vilket man kan lyfta fram och ifrågasätta sitt tillvägagångssätt i samband med projektarbete. Genom att utnyttja modern informationsteknologi på ett pedagogiskt välgrundat sätt ökar intresset och motivationen att lära. Därigenom ökar insikten om de faktiska problemställning-ar man står inför och förståelsen för hur dessa kan hanteras.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law