KOMPETENSUTVECKLING OCH PRINCIPER FÖR DESIGN AV IT-STÖD EN FALLSTUDIE AV SPECIALISTERS KUNSKAPSSPRIDNING OCH LÄRANDE
Abstract
Anställdas kompetens är idag avgörande för organisationens
konkurrenskraft och framgång. Magisteruppsatsen syftar till att
studera hur specialister i ett kunskapsföretag inom
applikationsutveckling kompetensutvecklas och blir bättre i sin
yrkesroll. Vi vill även förstå och belysa vilka implikationer detta får
vid design av IT-stöd för kompetensutveckling. Vår forskning har sin
utgångspunkt i teorier vilka hävdar att lärande och kunskapsspridning
är sociala processer som är djupt integrerat i den dagliga praktiken.
För att finna svaret på forskningsfrågan valde vi en interpretativ
fallstudie och insamlandet av empirin skedde med hjälp av
ostrukturerade intervjuer. Resultatet påvisar att den mest effektiva
formen av kompetensutveckling är informell och social och sker i den
dagliga praktiken. Vi fann tre huvudkategorier som utgör kärnan för
informell kompetensutveckling: iterativ problemlösning, social
interaktion och historieberättande. Dessa tre kategorier anser vi är
centrala vid design av IT-stöd för kompetensutveckling.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law