Show simple item record

dc.contributor.authorAndréasson, Mattiasswe
dc.contributor.authorGustafsson, Niklasswe
dc.date.accessioned2002-12-07swe
dc.date.accessioned2007-01-16T16:58:05Z
dc.date.available2007-01-16T16:58:05Z
dc.date.issued2001swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1276
dc.description.abstractAnställdas kompetens är idag avgörande för organisationens konkurrenskraft och framgång. Magisteruppsatsen syftar till att studera hur specialister i ett kunskapsföretag inom applikationsutveckling kompetensutvecklas och blir bättre i sin yrkesroll. Vi vill även förstå och belysa vilka implikationer detta får vid design av IT-stöd för kompetensutveckling. Vår forskning har sin utgångspunkt i teorier vilka hävdar att lärande och kunskapsspridning är sociala processer som är djupt integrerat i den dagliga praktiken. För att finna svaret på forskningsfrågan valde vi en interpretativ fallstudie och insamlandet av empirin skedde med hjälp av ostrukturerade intervjuer. Resultatet påvisar att den mest effektiva formen av kompetensutveckling är informell och social och sker i den dagliga praktiken. Vi fann tre huvudkategorier som utgör kärnan för informell kompetensutveckling: iterativ problemlösning, social interaktion och historieberättande. Dessa tre kategorier anser vi är centrala vid design av IT-stöd för kompetensutveckling.swe
dc.format.extent410939 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.titleKOMPETENSUTVECKLING OCH PRINCIPER FÖR DESIGN AV IT-STÖD EN FALLSTUDIE AV SPECIALISTERS KUNSKAPSSPRIDNING OCH LÄRANDEswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokDswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för informatikswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Informaticseng
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid2328swe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record