Intranät; Ett humant verktyg?
Abstract
Vårt uppdrag bestod av att bygga ett intranät med hjälp av ett utvecklingsverktyg som heter
Oracle Portal. Företaget i fråga ville byta ut det befintliga intranätet eftersom det var
svårhanterligt och hade dålig struktur. I försöket att lösa deras problem har vi ställt oss frågan
hur användarvänligt ett intranät kan bli samt kan man bygga en generell struktur utan att det
påverkar användarvänligheten. För att kunna mäta i vilken utsträckning man har uppnått
användarnas krav använde vi heuristisk evaluering som mäter hur nöjda användarna är utifrån
ett antal fördefinierade parametrar. Varje användare fick, inom sin roll, själv bestämma hur
dessa intranätfunktioner skulle utformas. Den heuristiska evalueringen gav några intressanta
resultat som vi tolkade utifrån teknik och användarperspektivet mot bakgrunden av de valda
teorierna. PD (Participatory Design)- teorin och IRM (Information Resource Management)-teorin.
PD-teorin riktar sig på att tillfredsställa användaren medan IRM-teorin är en renodlad
teknikteori som strävar mot att globalisera informationshanteringen. Vår slutsats är att en
generell databasstruktur motverkar ett skräddarsytt intranät eftersom alla har olika smak och
tycke angående struktur, design etc och detta påverkar strukturen, designen samt
funktionernas generella utformning. Användarna har fått sina krav tillgodosedda till en viss
del bl a kunde vi anpassa funktionerna i intranätet till deras respektive roller.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law