• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
  • D-uppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
  • D-uppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Principer för samordnad utveckling

Sammanfattning
Titel: Principer för samordnad utveckling. Hur får man en utbildningsplan som harmoniserar kompetensutveckling med systemutveckling och verksamhetsutveckling? Författare: Lisa Lindgren och Niklas Olsson. Handledare: Birgitta Ahlbom (Institutionen för Informatik, GU). Anders Hagström (Modo Paper AB). Institution: Institutionen för Informatik vid Göteborgs universitet. Kurs: Magisteruppsats (IA7400), 20 poäng. Termin: Vårterminen 2000. Syfte: Att skapa en vägledningsmodell för samordnad utveckling. Vägledningsmodellen skall stödja arbetet med framställningen av utbildningsplanen. Huvudresultat: Denna uppsats presenterar en modell för samordnad utveckling. Modellen har provats i en konkret situation och har därefter modifierats utefter de erfarenheter/lärdommar vi fått från teoretiska och empiriska studier. Utifrån vårt praktikfall - ett systemimplementeringsprojekt vid det svenska företaget Modo Paper AB i Frankrike - har vi kommit fram till följande slutsatser; för att utbildningsverksamheten skall vara framgångsrik måste systemutveckling, verksamhetsutveckling och kompetensutveckling följas åt. Kompetensutvecklingen hos människan sker stegvis, det vill säga att utvecklingen sker i ett antal steg och för varje steg ökar kompetensen. För att nå överensstämmelse och acceptans måste tas hänsyn till alla deltagarna i utvecklingsmiljön och deras förhållande till IT-systemet. Samtliga intressenter skall, i syfte att skapa motivation och meningsfullhet, ha en gemensam uppfattning om hur utvecklingen skall bedrivas. Slutligen bör finnas kännedom om de realiserbarhetspriniper som råder för framtagandet av en utbildningsplan.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URL:
http://hdl.handle.net/2077/1297
Samlingar
  • D-uppsatser
Fil(er)
LindgrenOlsson.pdf (860.6Kb)
Datum
2000
Författare
Olsson, Niklas
Lindgren, Lisa
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV