Informationssökning - en studie av hur informationssökningen på ett multinationellt företag kan underlättas av ett KM-system?
Abstract
Abstrakt
Kunskap har i alla tider hanterats i organisationer på något sätt, förr var det exempelvis vanligt att föra kunskapen vidare från mästare till lärling. Organisationer har blivit mer och mer varse om kunskapens betydelse och idag är Knowledge Management (KM) fö-remål för mycket forskning och många åsikter. Ämnet är aktuellt i dagstidningar såväl som i akademisk press. KM är ett stort och svårdefinierat område där informationssök-ning utgör en liten men viktig del.
Informationssökning omfattar distributionen av information till användare beroende på intressen och arbetsuppgifter samt att kunna använda information för att ta beslut, lösa problem eller att stödja arbetet. Att kunna styra information till att finnas på rätt plats i rätt tid, kan komma att förbättra en organisations möjligheter att nå framgång i den för-änderliga tid vi lever i (Skyrme; 1997). En bra informationshantering enbart med hjälp av teknologiska hjälpmedel är en omöjlighet enligt Hildebrand (1992). Vi anser emeller-tid att ett bra IT-baserat system för informationssökning är ett steg på vägen mot bättre Knowledge Management i organisationen.
Denna utredning har gjorts för ett multinationellt företag som heter Svenska Cellulosa Aktiebolaget (SCA) med syftet att kartlägga dess behov av ett tekniskt hjälpmedel för informationssökning, ett KM-system vid namn Autonomy. Arbetet utfördes under våren 2001 och bestod i litteraturstudier av ämnet, ett flertal intervjuer med olika avdelnings-föreståndare, intervju med en expert samt praktiska tester och seminarier. Vi hoppas kunna ge läsaren en bild av organisationen och dess avdelningar, deras informationsbe-hov samt hur de olika avdelningarna vid företagets anläggningar i Mölndal, Stockholm och München har för användning av ett KM-system med Autonomys egenskaper.
Uppsatsens huvudfråga lyder: Hur kan informationssökningen på ett multinationellt fö-retag underlättas av ett KM-system? Resultatet är en redovisning av organisationens informationsbehov som systemet främst tillgodoser.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Collections
Date
2001Author
von Grüningen, Matthias
M. Pettersson, Sara
Language
sv