En studie av hur studenter studerar-arbetsorientering,samarbete och ICT i distansutbildning
Sammanfattning
Internet har under de sista åren expanderat explosionsartat och utvecklats till
ett effektivt verktyg och hjälpmedel inom området för studier på distans. Dels
som medium för informationsdelning, men framförallt för interaktion och
möjliggörare av effektiv och flexibel distansundervisning tack vare ökad
prestanda och multimediateknik. Användandet av informations- och
kommunikationsteknologi (ICT) i distansutbildning har inneburit en ny social
dimension där distansstudenterna formar distribuerade lärandegrupper,
karakteriserade av samarbete och interaktion. Uppsatsen behandlar hur detta
påverkar studenternas organisation, prestationer samt lärande vilket har
undersökts i en fältstudie av en grupp distansstudenter vilka läste ett
Systemvetenskapligt program på distans. Resultaten pekar på ett idag
fungerande och effektivt sätt för undervisning och interaktion som ständigt
växer och där ny teknik ständigt är under utveckling. Vidare har vi kunnat och
identifiera och beskriva fyra olika sätt att studera kollektivt, alla med sina
speciella sätt att använda ICT och alla kan, menar vi kopplas till olika ansatser
och förhållningssätt till lärande.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Samlingar
Fil(er)
Datum
2000Författare
Svensson, Lars
Magnusson, Maria
Nyckelord
distribuerat lärande
samarbete
studieteknik
distansutbildning
ansatser till lärande
Språk
sv