Strategisk kundrelationshantering inom IT-konsultbranschen-en fallstudie
Sammanfattning
Uppsatsen består av en utredning om hur dagens IT-konsultbolag hanterar sina kundrelationer
ur ett strategiskt perspektiv. Genom en kvalitativ undersökning i form av semistrukturerade
intervjuer har en explorativ fallstudie utförts. Syftet med fallstudien var att genom komparativ
analys undersöka vilka problem som finns i kundrelationshanteringen i division Syd inom Cap
Gemini, hur de kan lösas och om IT är ett lämpligt medel för detta. Övriga medverkande
företag har varit: Cap Gemini division Nord, Ernst & Young Management Consulting, KPMG
Consulting och Adera. I arbetet har även en stor mängd litteratur inom vetenskapliga områden
såsom IT, marknadsföring och organisation bearbetats. Teorier ur lämplig litteratur har
sammanfattats för att skapa en vetenskaplig referensram som tillsammans med
undersökningens resultat skapat utgångspunkt för diskussion och slutsats. De slutsatser som
dragits visar att exempel på förekommande problemområden är ineffektiv bemanningsprocess,
obelagda konsulter, diversifieringsbehov av olika tjänster samt för låg hierarkisk nivå på
kontakten hos kunden. IT visar sig ha en roll att spela i förbättringsåtgärder inom dessa
områden, men är däremot inte den viktigaste faktorn. Genom tillämpning av den
vetenskapliga referensramen och erfarenheter från den komparativa analysen har ett antal
förslag på åtgärder för dessa problem utarbetats.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law