Kritiska framgångsfaktorer vid design av en "Virtual Community"
Abstract
Denna uppsats klargör frågan om de kritiska framgångsfaktorer som
bör beaktas av organisationer, så som Göteborgs MiljöVetenskapliga
centrum, som vill bygga upp och förvalta så kallade 'Virtual
Communities'. Vår metodik bygger på forskning inom IT-management
och har därför en mer kvalitativ än kvantitativ karaktär.
Enligt vår undersökning finns både skilda och liknande uppfattningar
mellan informationsförsörjare och informationsmottagare. Likheterna
och olikheterna kan sammanfattas i termer av identitetsfaktorer,
kvalitetsfaktorer och mätbarhetsfaktorer.
Undersökningen grundas på en omfattande teoristudie som skapade
förutsättningen för design av utredning och en omfattande empirisk
studie som försökte kartlägga olika konceptuella bilder om begreppet
'Virtual Community' och dess substansiella och kvalitativa
egenskaper.
Utredningen har bidragit till att förstå de mest kritiska faktorerna som
bör beaktas vid byggande och management av 'Virtual Communities'
och dessa är identitetsfaktorer (så som gemensam mötesplats,
värderingar språk, upplevelser och syfte), kvalitetsfaktorer
(funktionell, infologisk, social och organisatorisk kvalitet) samt
lämpliga mätbarhetsfaktorer för de ovan.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law