dc.contributor.author | Freme, Joanna | swe |
dc.contributor.author | Enell, Maria | swe |
dc.date.accessioned | 2002-12-07 | swe |
dc.date.accessioned | 2007-01-16T16:59:06Z | |
dc.date.available | 2007-01-16T16:59:06Z | |
dc.date.issued | 2002 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/1370 | |
dc.description.abstract | Abstrakt En outsourcingrelation liknas ofta vid ett äktenskap. Företag som söker efter en
outsourcingleverantör resonerar ofta i termer av att hitta rätt partner att ingå äktenskap med.
Outsourcingförhållandets första tid kallas också för smekmånaden och därefter hörs det ibland
talas om 'äktenskapliga kriser' och ibland, även om det är sällan, uppstår skilsmässor mellan
outsourcingpartners som beslutat sig för att avsluta relationen. Fler och fler inser att det är
lönande för alla parter att samarbeta och utforma gemensamma lösningar genom att skapa
effektiva nätverk. Det är därför viktigt för informatiker att inneha kunskap om, det numera
vedertagna, organisationsfenomenet outsourcing. Sannolikt kommer informatiker att arbeta,
antingen som leverantörer eller som kunder, inom en outsourcingrelation då detta är en del av
det nya företagandet. Studiens syfte har varit att analysera utvecklingen av IT-användningen i
relation till detta organisationsfenomen. För att kunna göra denna analys granskades
genomförandet av en komplex och global outsourcingprocess. genomförandet analyserades
med utgångspunkt från en etablerad modell för hur outsourcing bör gå till och för att lösa
mätproblematiken användes en paradoxteori som möjliggör kvalitativ mätning av
outsourcingprocessen. Studien visar att genomförandet av outsourcing kräver mycket
eftertanke, från både kund och leverantör. Klarar inte företagen detta, förlorar båda parter i
långa loppet. För att outsourcingrelationen sedan skall hålla på sikt måste båda de inblandade
parterna vinna på den och båda bör helst se varandra som oumbärliga. På senare tid har
outsourcing ofta framställts negativt i media och det finns gott om misslyckade
outsourcingaffärer. Men misslyckad outsourcing handlar framförallt om dålig planering.
Studien behövde därför också besvara frågan; är outsourcingmodellen fullständig eller behöver
den utvecklas? Resultatet av studien visar att modellen behövde kompletteras med ytterligare
faser, aktiviteter samt det mest centrala i processen nämligen; information. Dessutom
upptäcktes ytterligare en paradox som är viktig för outsourcingprocessens utgång och som är
möjlig för kvalitativ mätning. | swe |
dc.format.extent | 588271 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.title | I NÖD OCH LUST Granskning av genomförandeprocessen vid en IT-outsourcing | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | D | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för informatik | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Informatics | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |
dc.gup.origin | Göteborg University. School of Business, Economics and Law | swe |
dc.gup.epcid | 1862 | swe |