• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
  • D-uppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
  • D-uppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

I NÖD OCH LUST Granskning av genomförandeprocessen vid en IT-outsourcing

Sammanfattning
Abstrakt En outsourcingrelation liknas ofta vid ett äktenskap. Företag som söker efter en outsourcingleverantör resonerar ofta i termer av att hitta rätt partner att ingå äktenskap med. Outsourcingförhållandets första tid kallas också för smekmånaden och därefter hörs det ibland talas om 'äktenskapliga kriser' och ibland, även om det är sällan, uppstår skilsmässor mellan outsourcingpartners som beslutat sig för att avsluta relationen. Fler och fler inser att det är lönande för alla parter att samarbeta och utforma gemensamma lösningar genom att skapa effektiva nätverk. Det är därför viktigt för informatiker att inneha kunskap om, det numera vedertagna, organisationsfenomenet outsourcing. Sannolikt kommer informatiker att arbeta, antingen som leverantörer eller som kunder, inom en outsourcingrelation då detta är en del av det nya företagandet. Studiens syfte har varit att analysera utvecklingen av IT-användningen i relation till detta organisationsfenomen. För att kunna göra denna analys granskades genomförandet av en komplex och global outsourcingprocess. genomförandet analyserades med utgångspunkt från en etablerad modell för hur outsourcing bör gå till och för att lösa mätproblematiken användes en paradoxteori som möjliggör kvalitativ mätning av outsourcingprocessen. Studien visar att genomförandet av outsourcing kräver mycket eftertanke, från både kund och leverantör. Klarar inte företagen detta, förlorar båda parter i långa loppet. För att outsourcingrelationen sedan skall hålla på sikt måste båda de inblandade parterna vinna på den och båda bör helst se varandra som oumbärliga. På senare tid har outsourcing ofta framställts negativt i media och det finns gott om misslyckade outsourcingaffärer. Men misslyckad outsourcing handlar framförallt om dålig planering. Studien behövde därför också besvara frågan; är outsourcingmodellen fullständig eller behöver den utvecklas? Resultatet av studien visar att modellen behövde kompletteras med ytterligare faser, aktiviteter samt det mest centrala i processen nämligen; information. Dessutom upptäcktes ytterligare en paradox som är viktig för outsourcingprocessens utgång och som är möjlig för kvalitativ mätning.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URL:
http://hdl.handle.net/2077/1370
Samlingar
  • D-uppsatser
Fil(er)
Nr5,13juniME,JF.pdf (574.4Kb)
Datum
2002
Författare
Freme, Joanna
Enell, Maria
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV