• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
  • D-uppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
  • D-uppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

TEKNISKA LÖSNINGAR FÖR BEKÄMPNING AV KONTOKORTSBEDRÄGERIER - Ur e-handlares persepektiv

Sammanfattning
Sammanfattning År 2001 uppgick kontokortsbedrägerier på Internet till 9 miljarder USD, vilket gör det till ett allvarligt ekonomiskt problem för e-handlare.Uppsatsen behandlar området kontokortsbedrägerier inom elektronisk handel och fokus ligger på e-handlarnas perspektiv. Ett syfte är att beskriva hur ehandeln ser ut och fungerar idag, hur kontokortsrelaterade bedrägerier drabbar e-handlarna, de olika aktörerna inom e-handeln och deras beroendeställningar till varandra. Ett annat syfte är att, med hjälp av egenutvecklade modeller, analysera och presentera tekniska lösningar för bedrägeribekämpning, samt ge exempel på hur helhetslösningar för förebyggande av kortbedrägerier kan se ut. Huvudaktörerna är e-handlare, systemutvecklingsföretag, kontokortsföretag och kortutfärdare. Det finns beroendeförhållanden mellan aktörerna som påverkar vilka bedrägeribekämpande tekniker som e-handlarna använder. De tekniker som redovisas är; databaser, 'scoring'-verktyg, 'Address Verification System', verifieringskoderna CVV2, CVC2 och CID, samt 'Payer Authentication'- teknikerna Verified by Visa, Secure Payment Authentication och Private Payments. Användningen av de här teknikerna exemplifieras genom redovisningen av tre systemutvecklingsföretags lösningar för bedrägeribekämpning. E-handlare måste bedriva krig på alla fronter för att ha en chans att överleva. En front är bedragarna, en annan är kontokortsföretagen och kortutfärdarna som man är så starkt beroende av. Det bästa för e-handlarna vore om de fick bestämma själva över vilka bedrägeribekämpande tekniker som de vill ska ingå i deras e-handelslösningar. I stort sett skulle man kunna säga att den perfekta tekniska lösningen för en e-handlare skulle innebära följande; e-handlaren inför tekniken om och när denne själv vill, tekniken lägger inte till något moment för kunden och att kortutfärdaren får stå för kostnaden för 'chargeback', om en transaktion visar sig vara ett bedrägeri. Någon sådan teknik finns inte för närvarande. I dagsläget, anser vi att 'Payer Authentication'-teknikerna är den bästa lösningen som finns för kontokort med magnetremsa.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URL:
http://hdl.handle.net/2077/1386
Samlingar
  • D-uppsatser
Fil(er)
Nr7,LB,AS.pdf (662.2Kb)
Datum
2002
Författare
Segerstad, Anna
Bryngelsson, Liv
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV