Intranätet i en kommunal organisation-Forum för tillvaratagande av vardaglig kompetens och gemensam ledarskapssyn
Sammanfattning
Dagens organisationer genomgår förändringar som påverkar arbetssättet och hur
kompetensutveckling behöver bedrivas. Denna undersökning har belyst hur en kommunal
organisation, genom dess ledare, kan använda Intranätet som gemensamt forum för
kompetensutveckling i syfte att utbyta och ta tillvara den vardagliga kompetensen samt åstadkomma
en gemensam syn på ledarskapet. För att söka svar på frågan har intervjuer genomförts riktat till ett
antal ledare i en kommunal organisation. Teorin byggde på Nonakas (1994) modell för tyst och
uttryckt kunskap och har utgått ifrån omformning mellan tyst och uttryckt kunskap på individ-,
grupp- och organisationsnivå. Undersökningen har visat på betydelsen av att använda det fysiska
forumet för värderingsfrågor i ledarskapet och Intranätet som virtuell forum utifrån sakfrågor för att ta
tillvara den vardagliga kompetensen och skapa en gemensam syn på ledarskapet. Det fysiska
forumet och Intranätet som virtuellt forum utgör tillsammans bra komplement för att ta tillvara den
vardagliga kompetensen och bidra till att skapa en gemensam syn på ledarskapet. På så sätt
möjliggörs en cirkulär kompetensprocess där den tysta och uttryckta kunskapen utgör ett centralt
växelspel där organisationens vardagliga kompetens tas tillvara. Genom att Intranätet är obundet av
var man sitter kan dialog och utbyte av den vardagliga kompetensen ske i hela organisationen.
Intranätet behöver ha funktioner som möjliggör interaktivitet och att den vardagliga kompetensen är
åtkomlig.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law