Show simple item record

dc.contributor.authorLissmyr, Martinswe
dc.date.accessioned2002-12-07swe
dc.date.accessioned2007-01-16T16:59:25Z
dc.date.available2007-01-16T16:59:25Z
dc.date.issued2001swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1398
dc.description.abstractI denna rapport behandlades problematiken kring förtroende för elektronisk handel utifrån den roll som interaktionsdesign och MDI kan spela. Syftet har varit att identifiera och bryta ner en uppsättning förtroenderelaterade gränssnittskomponenter och att sammanställa en uppsättning riktlinjer som skall kunna stödja utvecklingen av mer förtroendeingivande e-handelsplatser. Utifrån dessa riktlinjer har slutligen en prototyp utvecklats och utvärderats. Undersökningen inleddes med litteratursökning för att finna och identifiera viktiga förtroendeskapande komponenter i gränssnittet. Dessa komponenter bröts sedan ner till sju riktlinjer som låg till grund för designen av en e-handelsprototyp. Prototypen utgjordes av en, i stort sett fullt funktionell, e.handelsplats utvecklad i Active Server Pages (ASP/VBScript) och HTML/JavaScript med hjälp av e-handelsplattformen WipCore .. Aras AB, som är ett av företagen involverade i Smebiz-projektet vid IT-forskningsinstitutet Viktoria i Göteborg, har fungerat som 'beställare' och bidrog med ett butikskoncept och produktinformation i samband med prototyputvecklingen. Då undersökningen både syftade till att utröna om prototypen upplevdes som användbar och om respondenterna upplevde förtroende för densamma delades valideringen av prototypen upp i två delar. Den första delen utgjordes av ett användartest medan den andra delen utgjordes av en intervju. Som resultat av arbetet framstår tre nyckelkategorier: igenkännande (varumärke samt s.k. seals of approval), navigation/struktur samt utseende/design. Dessutom kvarstod fem av de sju riktlinjerna inom dessa kategorier efter utvärderingen. Den prototyp som baserats på designriktlinjer inom dessa kategorier uppfattades som förtroendeingivande av samtliga respondenter som ingick i undersökningen.swe
dc.format.extent521303 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.titleAnvändbarhet: En nyckel till förtroende för elektronisk handelswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokDswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för informatikswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Informaticseng
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid2092swe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record