Användbarhet: En nyckel till förtroende för elektronisk handel
Abstract
I denna rapport behandlades problematiken kring förtroende för elektronisk handel
utifrån den roll som interaktionsdesign och MDI kan spela. Syftet har varit att identifiera
och bryta ner en uppsättning förtroenderelaterade gränssnittskomponenter och att
sammanställa en uppsättning riktlinjer som skall kunna stödja utvecklingen av mer
förtroendeingivande e-handelsplatser. Utifrån dessa riktlinjer har slutligen en prototyp
utvecklats och utvärderats.
Undersökningen inleddes med litteratursökning för att finna och identifiera viktiga
förtroendeskapande komponenter i gränssnittet. Dessa komponenter bröts sedan ner till
sju riktlinjer som låg till grund för designen av en e-handelsprototyp. Prototypen utgjordes
av en, i stort sett fullt funktionell, e.handelsplats utvecklad i Active Server Pages
(ASP/VBScript) och HTML/JavaScript med hjälp av e-handelsplattformen WipCore .. Aras
AB, som är ett av företagen involverade i Smebiz-projektet vid IT-forskningsinstitutet
Viktoria i Göteborg, har fungerat som 'beställare' och bidrog med ett butikskoncept och
produktinformation i samband med prototyputvecklingen. Då undersökningen både
syftade till att utröna om prototypen upplevdes som användbar och om respondenterna
upplevde förtroende för densamma delades valideringen av prototypen upp i två delar.
Den första delen utgjordes av ett användartest medan den andra delen utgjordes av en
intervju.
Som resultat av arbetet framstår tre nyckelkategorier: igenkännande (varumärke samt
s.k. seals of approval), navigation/struktur samt utseende/design. Dessutom kvarstod
fem av de sju riktlinjerna inom dessa kategorier efter utvärderingen. Den prototyp som
baserats på designriktlinjer inom dessa kategorier uppfattades som förtroendeingivande
av samtliga respondenter som ingick i undersökningen.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law