Visa enkel post

dc.contributor.authorSvedjenäs, Peterswe
dc.contributor.authorEriksson, Jensswe
dc.date.accessioned2006-10-05swe
dc.date.accessioned2007-01-16T17:07:17Z
dc.date.available2007-01-16T17:07:17Z
dc.date.issued2006swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1428
dc.description.abstractFörutsättningarna på den svenska elmarknaden har kraftigt förändrats under senare tid beroende på att marknaden avreglerats, att antalet elbolag reducerats samt på grund av ett antal andra för elmarknaden specifika faktorer. En av dessa faktorer är den omdiskuterade regleringsprincip, nätnyttomodellen, som införts och som har som uppgift att reglera det legala monopol som distributionen av el utgörs av. Aktörerna på den svenska elmarknaden varierar i storlek och har olika ägarförhållanden. Nätnyttomodellen tar inte hänsyn till dessa aspekter, trots att vi kan förvänta oss de har en avgörande betydelse för konkurrenskraft och fördelningen av nytta mellan producent och konsument. Denna uppsats undersöker vad som kännetecknar olika kategorier elbolags beteende och hur detta beteende i slutändan påverkar elabonnenterna. Detta innefattar att utifrån ett ägar- och konsumentperspektiv studera vilken funktion de olika kategorierna fyller och hur den nytta varje kategori presterar fördelas mellan ägare av elbolag och elkund. Uppsatsen kommer fram till att ekonomiska föreningar genomgående strävar efter att i första hand ge sina abonnenter så mycket nytta som möjligt medan privatägda och offentligt ägda elbolag i först och främst maximerar nyttan åt sina ägare. En förklaring till beteendena fås genom att kombinera ekonomisk teori med ett antal specifika faktorer, där exempelvis lokal förankring är ett nyckelord. De små ekonomiska föreningarna fyller ett mycket viktigt syfte i skapandet av nytta åt sina abonnenter. Samtidigt utgör de potentiella uppköpsobjekt i den konsolidering av marknaden som pågår. Sammanslagningen av elbolag ligger antagligen inte i kundernas intresse, utan förhållandet kan snarare vara tvärtom. Samhället bör därför se över reglerna för uppköp för att skydda de små aktörerna och i slutändan även elkunderna.swe
dc.format.extent872822 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.titleSvenska elbolags beteende och prestation av nytta – En studie med fokus på storlek och juridisk personswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid5027swe
dc.subject.svepBusiness and economicsswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post