• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Statliga affärsverkskoncerner och IAS 17, punkt 27

Sammanfattning
Bakgrund och problem: IAS 17 behandlar hur företag som redovisar i enlighet med IASB:s regelverk ska redovisa operationell leasing. Utifrån en enskild observation, att Systembolaget inte tycks följa standarden, ställs följande frågor: Följer leasingtagarna punkt 27 i IAS 17 om hur de operationella leasingavtalen ska redovisas i årsredovisningens noter? Hur följer de standarden? Varför redovisar de på det vis de gör? En fjärde naturlig följdfråga som uppstår: vad kan redovisare och normgivare förbättra? Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur väl redovisarna följer kraven i en viss punkt i IABS: s regelverk. Syftet med uppsatsen är inte att undersöka syftet med IAS 17, punkt 27. Avgränsningar: Uppsatsen behandlar endast punkt 27 i IAS 17, inte IAS 17 som helhet. Uppsatsen behandlar inte övergången till IAS/IFRS i någon nämnvärd omfattning. Endast statliga affärsverkskoncerner behandlas. Metod: Metoden är kvalitativ. Tio statligt helägda aktiebolag (affärsverkskoncerner) undersöks. Årsredovisningarna studeras och en representant från företagen intervjuas. Dock ställde endast åtta av de tio företagen upp på en intervju. Resultat och slutsatser: De åtta företag som lät sig intervjuas följer standarden relativt väl. Huruvida de två andra företagen följer IAS 17, punkt 27, är svårare att avgöra. Vissa variationer finns mellan företagen hur den operationella leasingen redovisas, och i vissa fall är det tveksamt huruvida standarden följs ordentligt. Tveksamheter beror oftast på att arbetsbördan kan vara tung och att en del krav inte upplevs som så viktiga. Tillförlitligheten vägs mot informationens relevans. Redovisarna kan skapa en mer tydlig redovisning genom att även kommentera avgifter/avtal som de inte har. Detta för att användarna ska veta att de inte glömt eller inte brytt sig om att ta hänsyn till ett visst krav i standarden. Normgivarna kan minska antalet krav i punkten för att göra det enklare för redovisarna att uppfylla samtliga krav. Förslag på framtida studier: Det vore intressant att se huruvida det finns någon skillnad mellan statliga och privata företag avseende redovisningen av operationell leasing. Privata företags redovisning av operationell leasing har undersökts av Rolf Rundfelt, men det var när standarden såg annorlunda ut och det var dessutom för många år sedan.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URL:
http://hdl.handle.net/2077/1445
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
05-06-115.pdf (226.1Kb)
Datum
2006
Författare
Ewerhard, Carl-Magnus
Serie/rapportnr.
Externredovisning och företagsanalys
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV