• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Styrning i kund- och leverantörsrelationer – en fallstudie inom fordonsindustrin

Abstract
Bakgrund och Problem: Affärsrelationens betydelse har ökat de senaste tio åren. Nya koncept har tillämpats såsom outsourcing, leverantörssamverkan och kundorientering, detta har lett till en ökad integration företagen emellan. Detta har även lett till framväxten av ekonomistyrningsmetoder som sträcker sig över företagsgränserna. Särskilt inom bilindustrin har det skett en förändring då det ställs högre krav att snabbt kunna lansera nya bilmodeller, vilket kräver effektivare processer för produktframtagningen. Drivande faktorer för att förbättra dessa processer är kundens behov, krav samt önskemål. Utifrån denna diskussion är det angeläget att studera vilken påverkan en kund har på dess leverantör samt hur leverantören i fråga arbetar för att tillgodose kundens krav. Syfte: Huvudsyftet i denna studie är att undersöka vilken påverkan en kund har på dess leverantör. Utifrån detta huvudsyfte kommer även två centrala delsyften att behandlas: Att undersöka hur leverantören arbetar för att tillgodose kundens krav, samt att undersöka hur leverantören kan påverka de uppställda kraven. Metod: För att genomföra denna studie valdes kvalitativ fallstudie som metod. Studien genomfördes genom fyra intervjuer med personer som har skilda ansvarsområden på leverantörsföretaget samt två intervjuer med personer från inköpsavdelningen på Volvo, vilka har specialkompetens inom kvalitet respektive kalkylering. Insamling av sekundärdata har gjorts ifrån forskningsartiklar samt litteratur inom ämnesområdet. Resultat och slutsatser: I den studerade relationen kunde ses att tre särdrag utmärkte relationen, d.v.s. långsiktighet, information samt integration och anpassning. De mest omfattande kraven som Volvo ställer i den undersökta relationen är avseende kvalitet, men även produktivitet. Detta har medfört att företagen har integrerats i vissa processer, men även att leverantören påverkats på olika sätt såsom att de utför ett effektivare arbete. I den studerade relationen har kunden den dominerande kraften gentemot leverantören då leverantören inte kan påverka kraven nämnvärt, utan måste följa kraven för att behålla kundens förtroende och vilja till fortsatt samarbete. Förslag till fortsatt forskning: Då studien beskriver en specifik relation bidrar detta till att generaliserbarheten är mycket begränsad. Således hade liknande fallstudier om styrningen mellan företag varit erforderlig för att kunna skapa nya teorier och slutsatser. Vidare skulle det vara intressant att vidareutveckla påverkan av kunden avseende formella styrmedel såsom produktkalkylering även ur leverantörens perspektiv. Detta för att få en mer komplett bild av dessa styrmedels effekter mellan en kund och dess leverantör.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URI
http://hdl.handle.net/2077/1465
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
05-06-73.pdf (368.8Kb)
Date
2006
Author
Furåsen, Maria
Eklund, Christel
Series/Report no.
Ekonomistyrning
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV