Show simple item record

dc.contributor.authorFuråsen, Mariaswe
dc.contributor.authorEklund, Christelswe
dc.date.accessioned2006-03-20swe
dc.date.accessioned2007-01-16T17:07:44Z
dc.date.available2007-01-16T17:07:44Z
dc.date.issued2006swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1465
dc.description.abstractBakgrund och Problem: Affärsrelationens betydelse har ökat de senaste tio åren. Nya koncept har tillämpats såsom outsourcing, leverantörssamverkan och kundorientering, detta har lett till en ökad integration företagen emellan. Detta har även lett till framväxten av ekonomistyrningsmetoder som sträcker sig över företagsgränserna. Särskilt inom bilindustrin har det skett en förändring då det ställs högre krav att snabbt kunna lansera nya bilmodeller, vilket kräver effektivare processer för produktframtagningen. Drivande faktorer för att förbättra dessa processer är kundens behov, krav samt önskemål. Utifrån denna diskussion är det angeläget att studera vilken påverkan en kund har på dess leverantör samt hur leverantören i fråga arbetar för att tillgodose kundens krav. Syfte: Huvudsyftet i denna studie är att undersöka vilken påverkan en kund har på dess leverantör. Utifrån detta huvudsyfte kommer även två centrala delsyften att behandlas: Att undersöka hur leverantören arbetar för att tillgodose kundens krav, samt att undersöka hur leverantören kan påverka de uppställda kraven. Metod: För att genomföra denna studie valdes kvalitativ fallstudie som metod. Studien genomfördes genom fyra intervjuer med personer som har skilda ansvarsområden på leverantörsföretaget samt två intervjuer med personer från inköpsavdelningen på Volvo, vilka har specialkompetens inom kvalitet respektive kalkylering. Insamling av sekundärdata har gjorts ifrån forskningsartiklar samt litteratur inom ämnesområdet. Resultat och slutsatser: I den studerade relationen kunde ses att tre särdrag utmärkte relationen, d.v.s. långsiktighet, information samt integration och anpassning. De mest omfattande kraven som Volvo ställer i den undersökta relationen är avseende kvalitet, men även produktivitet. Detta har medfört att företagen har integrerats i vissa processer, men även att leverantören påverkats på olika sätt såsom att de utför ett effektivare arbete. I den studerade relationen har kunden den dominerande kraften gentemot leverantören då leverantören inte kan påverka kraven nämnvärt, utan måste följa kraven för att behålla kundens förtroende och vilja till fortsatt samarbete. Förslag till fortsatt forskning: Då studien beskriver en specifik relation bidrar detta till att generaliserbarheten är mycket begränsad. Således hade liknande fallstudier om styrningen mellan företag varit erforderlig för att kunna skapa nya teorier och slutsatser. Vidare skulle det vara intressant att vidareutveckla påverkan av kunden avseende formella styrmedel såsom produktkalkylering även ur leverantörens perspektiv. Detta för att få en mer komplett bild av dessa styrmedels effekter mellan en kund och dess leverantör.swe
dc.format.extent377746 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrning
dc.titleStyrning i kund- och leverantörsrelationer – en fallstudie inom fordonsindustrinswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid4818swe
dc.subject.svepBusiness and economicsswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record