“The Power behind The Power” - En fallstudie av E.ON Värme Sverige AB i Örebro
Sammanfattning
Som en orsak till att flera företagsförvärv inte införlivar de uppsatta förväntningarna är att ledningen glömmer bort helheten, människorna bakom företaget. Begreppet företagsidentitet belyser det faktum att vi som människor har behov av att känna samhörighet. Upplevelse av samhörighet skapas i arbetet i vardagen. E.ON är ett företag som växer genom förvärv. E.ON Värme Sverige AB har nyligen gått från namnet Sydkraft till att bli en officiell del av E.ON koncernen. E.ONs
tanke är att OneE.ON skall samanbinda alla sina företag under en grundläggande identitet.
Syftet med uppsatsen är att söka förståelse och beskriva hur ett företag kan skapa en identitet med ett förvärv. Vi valde att genomföra en fallstudie vid E.ON Värme Sverige AB i region Örebro. I slutsatsen presenteras en modell som belyser de faktorer som krävs för att skapa förutsättningar för en gemensam företagsidentitet. De faktorer som behandlas och är betydande är förtroende, urskiljbarhet, samhörighet, omvärlden, tid, information och kommunikation. I rapporten konstateras att företagsledningen kan skapa förutsättningar men att makten för att den skall bli vad de önskar ligger i medarbetarnas händer.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Fil(er)
Datum
2006Författare
Thormundsson, Haraldur
Sundberg, Markus
Linninger, Amalia
Språk
sv