• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“The Power behind The Power” - En fallstudie av E.ON Värme Sverige AB i Örebro

Sammanfattning
Som en orsak till att flera företagsförvärv inte införlivar de uppsatta förväntningarna är att ledningen glömmer bort helheten, människorna bakom företaget. Begreppet företagsidentitet belyser det faktum att vi som människor har behov av att känna samhörighet. Upplevelse av samhörighet skapas i arbetet i vardagen. E.ON är ett företag som växer genom förvärv. E.ON Värme Sverige AB har nyligen gått från namnet Sydkraft till att bli en officiell del av E.ON koncernen. E.ONs tanke är att OneE.ON skall samanbinda alla sina företag under en grundläggande identitet. Syftet med uppsatsen är att söka förståelse och beskriva hur ett företag kan skapa en identitet med ett förvärv. Vi valde att genomföra en fallstudie vid E.ON Värme Sverige AB i region Örebro. I slutsatsen presenteras en modell som belyser de faktorer som krävs för att skapa förutsättningar för en gemensam företagsidentitet. De faktorer som behandlas och är betydande är förtroende, urskiljbarhet, samhörighet, omvärlden, tid, information och kommunikation. I rapporten konstateras att företagsledningen kan skapa förutsättningar men att makten för att den skall bli vad de önskar ligger i medarbetarnas händer.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URL:
http://hdl.handle.net/2077/1468
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
06-15.pdf (383.3Kb)
Datum
2006
Författare
Thormundsson, Haraldur
Sundberg, Markus
Linninger, Amalia
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV