Show simple item record

dc.contributor.authorSchottenius, Johannaswe
dc.contributor.authorAndersson, Henrikswe
dc.date.accessioned2006-02-01swe
dc.date.accessioned2007-01-16T17:07:59Z
dc.date.available2007-01-16T17:07:59Z
dc.date.issued2006swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1485
dc.description.abstractBakgrund och problem: Då företag nått en viss storlek är det ofta vanligt med en divisionalisering av verksamheten. Detta leder ofta till att lönsamhets-ansvar delegeras vilket kräver att enheten kan påverka sina intäkter och kostna-der, det gäller för såväl interna som externa kostnader. Det finns tre huvudsak-liga internprissättningsmetoder, marknadsbaserad, kostnadsbaserad och för-handlingsbaserad. Dessa har kritiserats hårt, dock tillämpas nästan enbart dessa metoder i praktiken. Det finns ett antal olika tillvägagångssätt som baseras på de traditionella metoderna. Vi vill undersöka vilka metoder företag använder sig av i praktiken och varför. Det är också av intresse att undersöka hur intern-priser påverkar organisationer och hur de mottas i företag. Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur internprissättningen tillämpas i praktiken. Vilka av de traditionella metoderna som används, varför dessa metoder valts och hur de kan påverka företagen. Avgränsningar: Uppsatsen är avgränsad till träindustrin i Sverige. Uppsatsen kommer inte att behandla interprissättningen utifrån tull- och skatteaspekten. Metod: Denna studie har bedrivits som en kvalitativ fallstudie där semistruktu-rerade intervjuer utförts via telefon med tre företag i olika storlek inom träin-dustrin. Urvalet av intervjuobjekt består av personer i ledande ställning i före-tagen, då de kan ge bra information och är relativt opartiska. Resultat och slutsatser: De undersökta företagen i denna studie tillämpar marknadsbaserad internprissättning för sina kärnprodukter, och metoden kompletteras med förhandlingsbaserad metod i samtliga företag. Att företagen tillämpar marknadsbaserad internprissättning beror förmodligen på att det an-ses som den bästa metoden om ett företag har möjlighet till att praktisera den. Företagen har möjlighet till detta då deras produkter är standardiserade pro-dukter som befinner sig på en aktiv marknad med marknadspriser. Det finns i motsägelse till teorin inte i något av företagen restriktioner över hur mycket enheterna ska sälja internt respektive externt. Det tillämpas även internhandel i mindre utsträckning vilken är baserad på kostnadsbaserad internprissättning. Internprissättningen medför också en rättvis resultatbedömning av enheter, etablering av ekonomiskt tänkande och motivation, lättare prissättning mot ex-tern marknad och ger ledningen beslutsunderlag. iswe
dc.format.extent364754 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrning
dc.titleInternprissättning i praktikenswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid4703swe
dc.subject.svepBusiness and economicsswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record