• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Internprissättning i praktiken

Sammanfattning
Bakgrund och problem: Då företag nått en viss storlek är det ofta vanligt med en divisionalisering av verksamheten. Detta leder ofta till att lönsamhets-ansvar delegeras vilket kräver att enheten kan påverka sina intäkter och kostna-der, det gäller för såväl interna som externa kostnader. Det finns tre huvudsak-liga internprissättningsmetoder, marknadsbaserad, kostnadsbaserad och för-handlingsbaserad. Dessa har kritiserats hårt, dock tillämpas nästan enbart dessa metoder i praktiken. Det finns ett antal olika tillvägagångssätt som baseras på de traditionella metoderna. Vi vill undersöka vilka metoder företag använder sig av i praktiken och varför. Det är också av intresse att undersöka hur intern-priser påverkar organisationer och hur de mottas i företag. Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur internprissättningen tillämpas i praktiken. Vilka av de traditionella metoderna som används, varför dessa metoder valts och hur de kan påverka företagen. Avgränsningar: Uppsatsen är avgränsad till träindustrin i Sverige. Uppsatsen kommer inte att behandla interprissättningen utifrån tull- och skatteaspekten. Metod: Denna studie har bedrivits som en kvalitativ fallstudie där semistruktu-rerade intervjuer utförts via telefon med tre företag i olika storlek inom träin-dustrin. Urvalet av intervjuobjekt består av personer i ledande ställning i före-tagen, då de kan ge bra information och är relativt opartiska. Resultat och slutsatser: De undersökta företagen i denna studie tillämpar marknadsbaserad internprissättning för sina kärnprodukter, och metoden kompletteras med förhandlingsbaserad metod i samtliga företag. Att företagen tillämpar marknadsbaserad internprissättning beror förmodligen på att det an-ses som den bästa metoden om ett företag har möjlighet till att praktisera den. Företagen har möjlighet till detta då deras produkter är standardiserade pro-dukter som befinner sig på en aktiv marknad med marknadspriser. Det finns i motsägelse till teorin inte i något av företagen restriktioner över hur mycket enheterna ska sälja internt respektive externt. Det tillämpas även internhandel i mindre utsträckning vilken är baserad på kostnadsbaserad internprissättning. Internprissättningen medför också en rättvis resultatbedömning av enheter, etablering av ekonomiskt tänkande och motivation, lättare prissättning mot ex-tern marknad och ger ledningen beslutsunderlag. i
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URL:
http://hdl.handle.net/2077/1485
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
05-06-39.pdf (356.2Kb)
Datum
2006
Författare
Schottenius, Johanna
Andersson, Henrik
Serie/rapportnr.
Ekonomistyrning
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV