• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Företagsanalys av Ericsson - ett företag under kris

Sammanfattning
Bakgrund: Det har varit mycket diskussion kring Ericsson de senaste åren. Företaget har gått igenom ett flertal stora förändringar, här kan nämnas bland annat stora personalnedskärningar samt vikande efterfrågan på vissa produkter, dessutom har man redovisat förluster vid ett flertal tillfällen. Detta har gjort att vi har valt att titta närmare på Ericsson och vad som låg bakom den kris företaget gick igenom i början av 2000-talet, hur de har lyckats återuppbygga företaget efteråt och vad det var för ett bolag efter krisen. Syfte: Vi har valt att beskriva och analysera Ericsson 2000-2004 och besvara frågeställningarna nedan. Frågeställningar: • Vad orsakade krisen Ericsson gick igenom i början av 2000-talet? • Hur har de lyckats återuppbygga Ericsson efter krisen, samt hur ser företaget ut år 2004? Avgränsning: Vi har avgränsat vår analys av Ericsson till åren 2000-2004. Denna period har valts eftersom det krävs ett flertal år för att kunna få med hela cykelns utveckling med dess upp- och nedgång. En annan avgränsning är att vi utgår från koncernen och inte går djupare in på enskilda bolag. Metod: I denna uppsats har endast sekundära källor använts i form av bland annat artiklar, årsredovisningar och böcker. Dessa har sedan tolkats utifrån fyrkantsmodellen och med hjälp av nyckeltal samt textanalys för att svara på våra frågeställningar. Slutsatser: Det som orsakade krisen var i huvudsak tre faktorer: konjunkturnedgång, minskad efterfrågan och teknikskifte. Även de stora förlusterna och felsatsningarna på mobiltelefoner kan nämnas som en bidragande orsak. Vändningen i företaget har skapats genom införandet av en ny strategi, tillförandet av nytt kapital genom en stor nyemission samt effektivisering och rationalisering. Den lyckade satsningen på 3G som slog väl ut genom många nya ordrar till företaget har också bidragit till vändningen. Positivt för utvecklingen har också varit det nytillkomna marknadssegmentet som innebär tjänster och service av de befintliga näten. Förslag till fortsatt forskning: Som förslag till fortsatt forskning ser vi möjligheten att studera åren innan den tidsperiod som här använts, då den stora uppgången i Ericsson kom, och vad det var som orsakade denna. Åren efter 2004 skulle kunna studeras för att titta närmare på hur utbyggnaden av 3G-näten fortskrider samt utvecklingen inom det nya tjänstesegmentet. En djupare analys av dotterbolaget Sony-Ericsson skulle också kunna göras.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URL:
http://hdl.handle.net/2077/1489
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
05-06-8.pdf (269.7Kb)
Datum
2006
Författare
Notaro, Veronica
Ekman, Kristina
Serie/rapportnr.
Externredovisning och företagsanalys
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV