Visa enkel post

dc.contributor.authorNotaro, Veronicaswe
dc.contributor.authorEkman, Kristinaswe
dc.date.accessioned2006-01-23swe
dc.date.accessioned2007-01-16T17:08:02Z
dc.date.available2007-01-16T17:08:02Z
dc.date.issued2006swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1489
dc.description.abstractBakgrund: Det har varit mycket diskussion kring Ericsson de senaste åren. Företaget har gått igenom ett flertal stora förändringar, här kan nämnas bland annat stora personalnedskärningar samt vikande efterfrågan på vissa produkter, dessutom har man redovisat förluster vid ett flertal tillfällen. Detta har gjort att vi har valt att titta närmare på Ericsson och vad som låg bakom den kris företaget gick igenom i början av 2000-talet, hur de har lyckats återuppbygga företaget efteråt och vad det var för ett bolag efter krisen. Syfte: Vi har valt att beskriva och analysera Ericsson 2000-2004 och besvara frågeställningarna nedan. Frågeställningar: • Vad orsakade krisen Ericsson gick igenom i början av 2000-talet? • Hur har de lyckats återuppbygga Ericsson efter krisen, samt hur ser företaget ut år 2004? Avgränsning: Vi har avgränsat vår analys av Ericsson till åren 2000-2004. Denna period har valts eftersom det krävs ett flertal år för att kunna få med hela cykelns utveckling med dess upp- och nedgång. En annan avgränsning är att vi utgår från koncernen och inte går djupare in på enskilda bolag. Metod: I denna uppsats har endast sekundära källor använts i form av bland annat artiklar, årsredovisningar och böcker. Dessa har sedan tolkats utifrån fyrkantsmodellen och med hjälp av nyckeltal samt textanalys för att svara på våra frågeställningar. Slutsatser: Det som orsakade krisen var i huvudsak tre faktorer: konjunkturnedgång, minskad efterfrågan och teknikskifte. Även de stora förlusterna och felsatsningarna på mobiltelefoner kan nämnas som en bidragande orsak. Vändningen i företaget har skapats genom införandet av en ny strategi, tillförandet av nytt kapital genom en stor nyemission samt effektivisering och rationalisering. Den lyckade satsningen på 3G som slog väl ut genom många nya ordrar till företaget har också bidragit till vändningen. Positivt för utvecklingen har också varit det nytillkomna marknadssegmentet som innebär tjänster och service av de befintliga näten. Förslag till fortsatt forskning: Som förslag till fortsatt forskning ser vi möjligheten att studera åren innan den tidsperiod som här använts, då den stora uppgången i Ericsson kom, och vad det var som orsakade denna. Åren efter 2004 skulle kunna studeras för att titta närmare på hur utbyggnaden av 3G-näten fortskrider samt utvecklingen inom det nya tjänstesegmentet. En djupare analys av dotterbolaget Sony-Ericsson skulle också kunna göras.swe
dc.format.extent276260 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.relation.ispartofseriesExternredovisning och företagsanalys
dc.titleFöretagsanalys av Ericsson - ett företag under krisswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid4676swe
dc.subject.svepBusiness and economicsswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post