• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Objektiv rekrytering - Är det möjligt?

Abstract
Arbetet syftar till att undersöka hur rekryterare arbetar med rekrytering, om det sker objektivt och med socialt ansvarstagande. Undersökningen avgränsas till grovgallring av kandidater i ekryteringsprocessen. Arbetet är genomfört med en kvalitativ metod och verktyget som används är strukturerade intervjuer. Sju respondenter ingår i undersökningen och representerar både den privata marknaden för rekryterare och Arbetsförmedlingen. Den empiriska informationen tolkas utifrån vår teoretiska referensram. Det är beslutsteori, rekryteringsteori, kultur och social norm, intressentgruppsteori, dygd och etik, kvalitetsteori och slutligen teori om Corporate Social Responsibility. Resultatet är att det är det fullt möjligt att göra en rekrytering objektiv och med socialt ansvarstagande både i teori och praktik. Genom att göra hela rekryteringsprocessen så objektiv som möjligt säkerställer arbetsgivaren att den personen som börjar sin nya tjänst är den som är mest lämpad och har de kvalifikationer som krävs för att klara av arbetet. Det sociala ansvarstagandet ligger i att alla inblandade tjänar på det. En vakans måste inte per automatik fyllas omgående. Saknar kandidaterna rätt kvalifikationer kan en tillsättning skada både kandidat och företag. Genom en så välgjord matchning som möjligt mellan kandidat och arbetsgivare minskar risken för felrekryteringar. Syftet för de privata rekryteringsföretagen är att bedriva sin verksamhet i ett långsiktigt perspektiv. Genom att skapa relationer mellan sig och sina kandidater samt uppdragsgivare kan de behålla eller till och med öka sina marknadsandelar.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URI
http://hdl.handle.net/2077/1501
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
05-54.pdf (1.153Mb)
Date
2005
Author
Persson, Anders
Hammarstedt, Ulf
Keywords
Corporate social responsibility
CSR
Etik
Kvalité
Rekrytering och Socialt ansvar.
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV