• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

AB Electrolux – en koncern i förändring

Sammanfattning
Bakgrund och problem: Med anledning av Affärsvärldens artikel Aktiehajarna kretsar kring Electrolux, 2003-12-03, tar Electrolux ett beslut om att avknoppa hela koncernens utomhusverksamhet. Avknoppningar är något som återkommer under hela Electrolux historia, framförallt under det senaste decenniet. Problemet som främst behandlas i denna uppsats är därför att visa på vilket sätt koncernen har förändrats under den senaste tioårsperioden. Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka förändringar som skett med Electrolux under den senaste tioårsperioden i och med de olika strukturomvandlingarna. Ytterligare ett syfte är att undersöka om något bakomliggande mönster beträffande valen av de avknoppade verksamheterna föreligger. Slutligen finns en önskan om att skapa en bild av hur Electrolux ser ut innan den aviserade stora avknoppningen av utomhusverksamheten genomförs. Avgränsningar: Analysen av Electrolux beaktar endast de senaste tio åren och strävar endast efter att ge en övergripande bild av koncernen. Ingen fullständig konkurrentanalys har genomförts då beskrivningen av dessa enbart är med för att ge en bild av Electrolux omvärld. Metod: Analysen av Electrolux har skett genom applicering av Trekantsmodellen och Fyrkantsmodellen på information som inhämtats främst genom Electrolux årsredovisningar. Alla siffror som analyserats har omräknats till 2004 års penningvärde för att ge en mer korrekt bild av vad som skett. Företagsanalys och slutdiskussion: Electrolux var vid år 1995 en stor koncern med många spridda verksamheter och många anställda. Under den studerade tidsperioden har flera omstruktureringar genomförts för att fokusera verksamheten på koncernens kärnområden samt för att effektivisera produktionen i form av att minska antalet anställda. Det som framgår är att koncernen lyckats med detta och i stort sett behållit omsättningen på samma nivå som vid år 1995. Koncernen har även lyckats minska storleken på det kapital som binds i verksamheten. Mönstret bakom avknoppningarna består i att Electrolux vill renodla koncernen för att kunna fokusera på de områden där de är starkast och har en världsledande ställning. Slutligen framkommer det att 16 % av personalen och 23 % av omsättningen hör till den del av koncernen som är planerad att avknoppas. Förslag till fortsatt forskning: Vidare studier av de avknoppade verksamheterna samt en grundligare studie av Electrolux under åren 2004 och 2005 är önskvärt för att ytterligare beskriva hur en stor koncern förändras av strukturomvandlingar. Även en studie av de två koncernerna efter den aviserade uppdelningen vore högst intressant.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URL:
http://hdl.handle.net/2077/1507
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
04-05-118.pdf (552.6Kb)
Datum
2005
Författare
Runhäll, Torgny
Friberg, Daniel
Serie/rapportnr.
Externredovisning och företagsanalys
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV