• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Båtar blir blommor - en fallstudie av Stena Adactum AB;s förvärv inom blomsterbranschen

Abstract
Bakgrund och problem: Under 1970-talet var diversifiering vanligt bland företag, men i dag går trenden mer mot att företagen fokuserar på sin kärnverksamhet. Det är vanligt att företag inte förstår vad diversifieringsstrategi egentligen innebär, vilket gör det lätt för företag att tappa fokus och ge sig in på områden de inte har kunskap om. I mars 2004 gav sig det göteborgska familjeföretaget Stena AB, genom sitt investmentbolag Stena Adactum AB in i blomsterbranschen, när de förvärvade blomsterkoncernen SInvest Trading AB. Att Stena väljer att gå emot trenden och förvärva ett företag som är så skilt från företagets kärnverksamhet har väckt vårt intresse och vi anser det vara motiverat att undersöka detta närmare. Syfte: Uppsatsens syfte är, att beskriva bakgrunden till förvärvet och koppla det till befintlig teori. Vi vill undersöka orsaken till att Stena Adactum AB väljer att förvärva ett företag som är skilt från moderbolagets kärnverksamhet. Avgränsningar: Uppsatsens fokusering ligger på Adactums förvärv av S-Invest med tyngdpunkten på Blomsterlandet samt dess bransch (blomsterbranschen), varför vi inte valt att undersöka Adactums övriga förvärv. Vi har inte heller valt att beröra exempelvis den finansiella aspekten av förvärvet och andra blomsterföretags ägarstrukturer. Metod: Vi har för vår empiriska studie genomfört två besöksintervjuer med personer som var inblandade i förvärvet, samt intervjuer med personer som har kunskap om blomsterbranschen. Detta material har vi analyserat utifrån den teoretiska referensram vi valt. Resultat och slutsatser: Adactum grundades för att agera som ett investmentbolag för Stena AB och har som syfte att investera i verksamhetsområden som är skilt från moderbolagets befintliga verksamhet. Att det blev ett företag inom blomsterbranschen var mer en tillfällighet, men då företaget och dess bransch uppfyllde de kriterier som Adactum ställer på sina förvärv och S-Invests ledning såg Adactum som en attraktiv köpare, genomfördes köpet. Vår undersökning av blomsterbranschen visar att det är en attraktiv bransch med tillväxtmöjligheter. Förvärvet stöds även av de teorier vi valt, vilket vi anser visar att det var ett lyckat förvärv. Förslag till fortsatt forskning: Områden som vi anser skulle vara intressanta att studera är: Den finansiella delen av Stena Adactums förvärv av S-Invest Trading AB, framtida förvärv av Stena Adactum AB, samt liknande förvärv inom blomsterbranschen. Genom de avgränsningar vi gjort har vi inte angripit dessa, varför vi lämnar utrymme för fortsatta studier inom dessa områden.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URI
http://hdl.handle.net/2077/1512
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
04-05-87.pdf (321.9Kb)
Date
2005
Author
Sundberg, Pernilla
Helleman, Stina
Series/Report no.
Ekonomistyrning
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV