Show simple item record

dc.contributor.authorSundberg, Pernillaswe
dc.contributor.authorHelleman, Stinaswe
dc.date.accessioned2005-08-12swe
dc.date.accessioned2007-01-16T17:24:03Z
dc.date.available2007-01-16T17:24:03Z
dc.date.issued2005swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1512
dc.description.abstractBakgrund och problem: Under 1970-talet var diversifiering vanligt bland företag, men i dag går trenden mer mot att företagen fokuserar på sin kärnverksamhet. Det är vanligt att företag inte förstår vad diversifieringsstrategi egentligen innebär, vilket gör det lätt för företag att tappa fokus och ge sig in på områden de inte har kunskap om. I mars 2004 gav sig det göteborgska familjeföretaget Stena AB, genom sitt investmentbolag Stena Adactum AB in i blomsterbranschen, när de förvärvade blomsterkoncernen SInvest Trading AB. Att Stena väljer att gå emot trenden och förvärva ett företag som är så skilt från företagets kärnverksamhet har väckt vårt intresse och vi anser det vara motiverat att undersöka detta närmare. Syfte: Uppsatsens syfte är, att beskriva bakgrunden till förvärvet och koppla det till befintlig teori. Vi vill undersöka orsaken till att Stena Adactum AB väljer att förvärva ett företag som är skilt från moderbolagets kärnverksamhet. Avgränsningar: Uppsatsens fokusering ligger på Adactums förvärv av S-Invest med tyngdpunkten på Blomsterlandet samt dess bransch (blomsterbranschen), varför vi inte valt att undersöka Adactums övriga förvärv. Vi har inte heller valt att beröra exempelvis den finansiella aspekten av förvärvet och andra blomsterföretags ägarstrukturer. Metod: Vi har för vår empiriska studie genomfört två besöksintervjuer med personer som var inblandade i förvärvet, samt intervjuer med personer som har kunskap om blomsterbranschen. Detta material har vi analyserat utifrån den teoretiska referensram vi valt. Resultat och slutsatser: Adactum grundades för att agera som ett investmentbolag för Stena AB och har som syfte att investera i verksamhetsområden som är skilt från moderbolagets befintliga verksamhet. Att det blev ett företag inom blomsterbranschen var mer en tillfällighet, men då företaget och dess bransch uppfyllde de kriterier som Adactum ställer på sina förvärv och S-Invests ledning såg Adactum som en attraktiv köpare, genomfördes köpet. Vår undersökning av blomsterbranschen visar att det är en attraktiv bransch med tillväxtmöjligheter. Förvärvet stöds även av de teorier vi valt, vilket vi anser visar att det var ett lyckat förvärv. Förslag till fortsatt forskning: Områden som vi anser skulle vara intressanta att studera är: Den finansiella delen av Stena Adactums förvärv av S-Invest Trading AB, framtida förvärv av Stena Adactum AB, samt liknande förvärv inom blomsterbranschen. Genom de avgränsningar vi gjort har vi inte angripit dessa, varför vi lämnar utrymme för fortsatta studier inom dessa områden.swe
dc.format.extent329698 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrning
dc.titleBåtar blir blommor - en fallstudie av Stena Adactum AB;s förvärv inom blomsterbranschenswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid4334swe
dc.subject.svepBusiness and economicsswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record