Belöningssystem inom tjänstesektorn
Abstract
Bakgrund: I de flesta företagen idag är personalen den viktigaste resursen. Att kunna
behålla personal med rätt kompetens och rekrytera ny personal är ofta avgörande för ett
företags framgång. För att lyckas med detta finns ett antal styrmedel. Ett effektivt
styrmedel, som om det används rätt, kan motivera anställda till att utföra ett så för
företaget värdefullt arbete som möjligt är belöningssystem. Ett rätt utformat
belöningssystem kan ge signifikanta bidrag till organisationens effektivitet och
konkurrensfördelar. Med detta i ryggen så är det intressant att undersöka om
belöningssystem uppfattas lika mellan anställda och ledning på ett tjänsteföretag.
Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka ett större företags belöningssystem och ta
reda på hur detta uppfattas av de anställda i olika befattningar. Uppsatsen skall skapa
förståelse om hur belöningssystem fungerar som motivation och redogöra hur de
anställda ser på olika typer av belöningar.
Avgränsningar: Eftersom uppsatsen avser att belysa belöningssystemet i ett större
tjänsteföretag har vi valt att avgränsa undersökningen till att innefatta sex intervjuer på
två resultatenheter inom samma företag i Göteborg. För att ytterligare begränsa uppsatsen
kommer undersökningen endast att gälla de anställdas belöningssystem.
Metod: Undersökning bygger på en fallstudie med en kvalitativ ansats. Genom
halvstrukturerade besöksintervjuer samlades det empiriska materialet in. Vid
genomförandet av undersökningen användes ett icke sannolikhetsurval med urvalsformen
ändamålsenligt. Samtidigt genomfördes ett kvoturval. För att använda oss av relevanta
intervjufrågor har vi utgått från teorin när frågorna konstruerades. Frågorna byggdes upp
så att svaren kunde testas mot vår teoretiska referensram på ett tillfredställande sätt.
Avslutningsvis diskuterades de metodproblem som uppkom under studiens
genomförande.
Resultat: Uppsatsen belyser att de anställdas och chefers syn på belöningssystem skiljer
sig åt på ett par viktiga punkter medan det råder en samstämmighet på andra punkter. De
belöningar som motiverar de anställda är främst av monetär art förutsatt att belöningen är
av betydande storlek. Möjligheten att påverka belöningen samt att inte bara individuella
utan även kollektiva belöningar förekommer är motivationshöjande för de anställda.
3
Förslag till fortsatta studier: Genomgående under arbetsgången har vi funderat kring om
och i så fall hur motivationen hos anställda i tjänsteföretag kontra produktionsföretag
skiljer sig åt. Därför skulle det vara intressant att göra en komparativ studie mellan två
företag ifrån dessa två branscher. Vidare skulle det vara av stort intresse att undersöka vad
som motiverar anställda på företag som inte tillämpar monetära belöningssystem.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law