Show simple item record

dc.contributor.authorPersson, Fredrikswe
dc.contributor.authorLopez, Danielswe
dc.date.accessioned2005-06-14swe
dc.date.accessioned2007-01-16T17:24:10Z
dc.date.available2007-01-16T17:24:10Z
dc.date.issued2005swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1521
dc.description.abstractBakgrund: I de flesta företagen idag är personalen den viktigaste resursen. Att kunna behålla personal med rätt kompetens och rekrytera ny personal är ofta avgörande för ett företags framgång. För att lyckas med detta finns ett antal styrmedel. Ett effektivt styrmedel, som om det används rätt, kan motivera anställda till att utföra ett så för företaget värdefullt arbete som möjligt är belöningssystem. Ett rätt utformat belöningssystem kan ge signifikanta bidrag till organisationens effektivitet och konkurrensfördelar. Med detta i ryggen så är det intressant att undersöka om belöningssystem uppfattas lika mellan anställda och ledning på ett tjänsteföretag. Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka ett större företags belöningssystem och ta reda på hur detta uppfattas av de anställda i olika befattningar. Uppsatsen skall skapa förståelse om hur belöningssystem fungerar som motivation och redogöra hur de anställda ser på olika typer av belöningar. Avgränsningar: Eftersom uppsatsen avser att belysa belöningssystemet i ett större tjänsteföretag har vi valt att avgränsa undersökningen till att innefatta sex intervjuer på två resultatenheter inom samma företag i Göteborg. För att ytterligare begränsa uppsatsen kommer undersökningen endast att gälla de anställdas belöningssystem. Metod: Undersökning bygger på en fallstudie med en kvalitativ ansats. Genom halvstrukturerade besöksintervjuer samlades det empiriska materialet in. Vid genomförandet av undersökningen användes ett icke sannolikhetsurval med urvalsformen ändamålsenligt. Samtidigt genomfördes ett kvoturval. För att använda oss av relevanta intervjufrågor har vi utgått från teorin när frågorna konstruerades. Frågorna byggdes upp så att svaren kunde testas mot vår teoretiska referensram på ett tillfredställande sätt. Avslutningsvis diskuterades de metodproblem som uppkom under studiens genomförande. Resultat: Uppsatsen belyser att de anställdas och chefers syn på belöningssystem skiljer sig åt på ett par viktiga punkter medan det råder en samstämmighet på andra punkter. De belöningar som motiverar de anställda är främst av monetär art förutsatt att belöningen är av betydande storlek. Möjligheten att påverka belöningen samt att inte bara individuella utan även kollektiva belöningar förekommer är motivationshöjande för de anställda. 3 Förslag till fortsatta studier: Genomgående under arbetsgången har vi funderat kring om och i så fall hur motivationen hos anställda i tjänsteföretag kontra produktionsföretag skiljer sig åt. Därför skulle det vara intressant att göra en komparativ studie mellan två företag ifrån dessa två branscher. Vidare skulle det vara av stort intresse att undersöka vad som motiverar anställda på företag som inte tillämpar monetära belöningssystem.swe
dc.format.extent172091 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.titleBelöningssystem inom tjänstesektornswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid4276swe
dc.subject.svepBusiness and economicsswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record