Show simple item record

dc.contributor.authorPersson, Lucasswe
dc.contributor.authorAndersson, Emilswe
dc.date.accessioned2005-04-21swe
dc.date.accessioned2007-01-16T17:24:15Z
dc.date.available2007-01-16T17:24:15Z
dc.date.issued2005swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1528
dc.description.abstractEn nyintroduktion av en aktie, på engelska kallat IPO, är när ett företag väljer att introducera aktier i företaget till att handlas publikt på aktiemarknaden. I denna uppsats undersöker vi hur nyintroduktioner på Stockholmsbörsen A- och O-lista presterar under den första dagens handel samt på 18 månaders sikt. I tidigare studier tycks nyintroducerade aktier ofta gå upp mycket under den första dagens handel för att sedan på längre sikt prestera sämre än index. Vanligt förekommande teorier om dessa fenomen, underpris samt underprestation, tas upp och appliceras på resultatet från vår undersökning. Syftet med denna studie är att mäta underpriset och den långsiktiga prestationen på nyintroducerade aktier på Stockholmsbörsens A- och O-lista under perioden 1996-2003 samt att använda relevanta teorier för att finna förklaringar till underpriset och den långsiktiga utvecklingen. Genom att undersöka vilka aktier som introducerats på Stockholmsbörsens A- och O-lista och sedan ta fram relevanta börskurser ska vi kunna avgöra om det existerar ett underpris på den svenska aktiemarknaden under denna tidsperiod. Vi ska även undersöka hur de nyintroducerade aktierna presterar jämfört med redan introducerade aktier på längre sikt, det vill säga jämfört med index. Resultatet av undersökning visar att det förekommer ett genomsnittligt underpris på den svenska aktiemarknaden under denna tidsperiod. Detta stämmer överens med tidigare studier på andra marknader internationellt. Däremot presterar de nyintroducerade aktierna bättre än jämförbart index på 18 månaders sikt vilket inte är vanligt. Stor inverkan på denna överprestation har den mycket höga avkastningen som bolag från IT branschen visar upp under denna period. Analysen visar att börsklimatet och branschtillhörigheten har stor betydelse för hur stort underpriset på den nyintroducerade aktien blir. Vilken garant som introducerat bolaget tycks inte påverka underpriset, detta beror snarare på vilken bransch bolaget tillhör. Anmärkningsvärt är också att bolag med högt underpris tenderar att prestera bättre på sikt än bolag med lågt underpris.swe
dc.format.extent331420 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.subjectNyintroduktionswe
dc.subjectIPOswe
dc.subjectUnderprisswe
dc.subjectUnderprestationswe
dc.titleNyintroduktioner -En undersökning av underpris och långsiktig prestation av nyintroducerade aktier på Stockholmsbörsenswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid4180swe
dc.subject.svepBusiness studiesswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record