Show simple item record

dc.contributor.authorTeo, William-Olssonswe
dc.contributor.authorHilmersson, Lottaswe
dc.date.accessioned2005-03-16swe
dc.date.accessioned2007-01-16T17:24:17Z
dc.date.available2007-01-16T17:24:17Z
dc.date.issued2005swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1531
dc.description.abstractOmrådet Socialt Ansvar har på senare tid alltmer kommit att aktualiseras. Förevarande uppsats behandlar hur medarbetare i företag ställer sig till begrepp som socialt ansvar och CSR. Uppsatsens syfte är att ta reda på vilken vikt och status socialt ansvar och CSR har i företag, hur politik och kultur påverkar arbetet med socialt ansvar samt varför företag tar socialt ansvar. Ur ett medarbetarperspektiv utreder vi för det första företagens övergripande strategier. För det andra tar vi reda på företagens spontana inställning till socialt ansvar och CSR samt vad som görs i handling. För det tredje undersöker vi gentemot vilka företaget tar socialt ansvar. För det fjärde försöker vi bringa klarhet i vilka incitamenten till socialt ansvarstagande är; för det femte vilken innebörd medarbetarna ger begreppet etik. Slutligen belyser vi hur politik och kultur påverkar arbetet beträffande socialt ansvar och CSR. För att ta reda på detta är vår utgångspunkt etik, ett övergripande begrepp på vilket mycket handlande eller ickehandlande vilar. Arbetet är empiriskt och har tillkommit med hjälp av litteraturstudier, information från Internet samt intervjuer. Arbetet avgränsas genom att vi gör en djupstudie med två företag och fem respondenter, att vi väljer bort i och för sig relevant teori samt förklarar valda teorier tämligen översiktligt. Företagen representerar vitt skilda branscher vilket bidrar till en tillfredställande allsidighet. Eftersom arbetet bygger på teorier som kan anses vara beprövade får arbetet överlag anses tillförlitligt. Slutsatsen vi drar är att Socialt Ansvar inte är ett klassiskt implementeringsproblem. Dock finner vi brister i hur innebörden av CSR kommuniceras inom företagen. För att förbättra situationen krävs mer dialog mellan medarbetarna samt att dessa blir mer delaktiga i CSR-arbetet.swe
dc.format.extent101 pagesswe
dc.format.extent859913 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.subjectCSRswe
dc.subjectetikswe
dc.subjectpolitikswe
dc.subjectkulturswe
dc.subjectincitamentswe
dc.subjectintressenterswe
dc.titleFöretagens sociala ansvar - i behov av dialog? Corporate Social Resposibility - mer än bara ett implementeringsproblem?swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid4140swe
dc.subject.svepBusiness studiesswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record