• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Företagens sociala ansvar - i behov av dialog? Corporate Social Resposibility - mer än bara ett implementeringsproblem?

Sammanfattning
Området Socialt Ansvar har på senare tid alltmer kommit att aktualiseras. Förevarande uppsats behandlar hur medarbetare i företag ställer sig till begrepp som socialt ansvar och CSR. Uppsatsens syfte är att ta reda på vilken vikt och status socialt ansvar och CSR har i företag, hur politik och kultur påverkar arbetet med socialt ansvar samt varför företag tar socialt ansvar. Ur ett medarbetarperspektiv utreder vi för det första företagens övergripande strategier. För det andra tar vi reda på företagens spontana inställning till socialt ansvar och CSR samt vad som görs i handling. För det tredje undersöker vi gentemot vilka företaget tar socialt ansvar. För det fjärde försöker vi bringa klarhet i vilka incitamenten till socialt ansvarstagande är; för det femte vilken innebörd medarbetarna ger begreppet etik. Slutligen belyser vi hur politik och kultur påverkar arbetet beträffande socialt ansvar och CSR. För att ta reda på detta är vår utgångspunkt etik, ett övergripande begrepp på vilket mycket handlande eller ickehandlande vilar. Arbetet är empiriskt och har tillkommit med hjälp av litteraturstudier, information från Internet samt intervjuer. Arbetet avgränsas genom att vi gör en djupstudie med två företag och fem respondenter, att vi väljer bort i och för sig relevant teori samt förklarar valda teorier tämligen översiktligt. Företagen representerar vitt skilda branscher vilket bidrar till en tillfredställande allsidighet. Eftersom arbetet bygger på teorier som kan anses vara beprövade får arbetet överlag anses tillförlitligt. Slutsatsen vi drar är att Socialt Ansvar inte är ett klassiskt implementeringsproblem. Dock finner vi brister i hur innebörden av CSR kommuniceras inom företagen. För att förbättra situationen krävs mer dialog mellan medarbetarna samt att dessa blir mer delaktiga i CSR-arbetet.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URL:
http://hdl.handle.net/2077/1531
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
05-13.pdf (839.7Kb)
Datum
2005
Författare
Teo, William-Olsson
Hilmersson, Lotta
Nyckelord
CSR
etik
politik
kultur
incitament
intressenter
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV