• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Småföretagarens kunskapskarta. Varför och hur småföretagare inhämtar och sprider kunskap.

Abstract
Småföretagen i Sverige har blivit en större och växande drivkraft för ekonomin och välfärden på senare tid. Samtidigt har kunskap blivit en allt viktigare resurs för företagen vilket resulterat i att många större företag har satsat mycket resurser på system och processser för kunskapshantering. Dessa satsningar har ännu inte fått samma genomslag i mindre företag. I denna uppsats försöker författarna kartlägga och beskriva varför och hur småföretagare inhämtar och sprider kunskap. För att kunna besvara frågeställningen har djupintervjuer genomförts med 14 småföretagare i Göteborgsregionen. Ett teoretiskt analysverktyg har satts samman bestående av teorier om kunskap, kunskapshantering, kunskapsöverföring och motivation. Analysen av det empiriska materialet har delats upp i två steg. Först utfördes en empirisk analys där empirin presenterades och delades in efter vilka aktörer småföretagaren interagerar med för att inhämta och sprida kunskap. Därefter gjordes en teoretisk analys där de valda teorierna applicerades på empirin. Resultatet av denna tudelade analys var att en schematisk modell, småföretagarnas kunskapskarta, kunde presenteras. Denna modell visar hur småföretagaren inhämtar och sprider kunskap med respektive aktör. Något som kunde konstateras var att småföretagarna främst inhämtar kunskap och i lägre grad sprider kunskap. Motiven till varför småföretagaren inhämtar och sprider kunskap skiljer sig åt. Vid inhämtning rör det sig om två motiv, antingen att småföretagaren har en uppgift eller ett problem denne vill lösa eller att småföretagaren vill vidareutbilda sig inom sitt fält. Vid spridning är det huvudsakliga motivet att företagaren önskar en kompensation i form av affärsmässig nytta eller ekonomisk ersättning. Författarna fann också att kunskap ofta överfördes mellan småföretagare på ett spontant och ibland omedvetet sätt. Denna typ av överföring var vanligast i de nätverk av småföretag som kunde liknas vid communities of practice. Vad gäller implikationer ur ett kunskapshanteringsperspektiv kunde det konstateras att det i småföretagarkontexten inte finns någon övergripande aktör, liknande ledningen i ett större företag, som kan styra eller påverka kunskapsöverföringsprocessen på något avgörande sätt. Aktörer så som myndigheter eller branschorganisationer kan dock skapa förutsättningar för och uppmuntra småföretagare att inhämta och sprida kunskap.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URI
http://hdl.handle.net/2077/1533
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
05-20.pdf (911.7Kb)
Date
2005
Author
Pettersson, Björn
Vassilas, Michalis
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV