Visa enkel post

dc.contributor.authorPettersson, Björnswe
dc.contributor.authorVassilas, Michalisswe
dc.date.accessioned2005-09-05swe
dc.date.accessioned2007-01-16T17:24:18Z
dc.date.available2007-01-16T17:24:18Z
dc.date.issued2005swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1533
dc.description.abstractSmåföretagen i Sverige har blivit en större och växande drivkraft för ekonomin och välfärden på senare tid. Samtidigt har kunskap blivit en allt viktigare resurs för företagen vilket resulterat i att många större företag har satsat mycket resurser på system och processser för kunskapshantering. Dessa satsningar har ännu inte fått samma genomslag i mindre företag. I denna uppsats försöker författarna kartlägga och beskriva varför och hur småföretagare inhämtar och sprider kunskap. För att kunna besvara frågeställningen har djupintervjuer genomförts med 14 småföretagare i Göteborgsregionen. Ett teoretiskt analysverktyg har satts samman bestående av teorier om kunskap, kunskapshantering, kunskapsöverföring och motivation. Analysen av det empiriska materialet har delats upp i två steg. Först utfördes en empirisk analys där empirin presenterades och delades in efter vilka aktörer småföretagaren interagerar med för att inhämta och sprida kunskap. Därefter gjordes en teoretisk analys där de valda teorierna applicerades på empirin. Resultatet av denna tudelade analys var att en schematisk modell, småföretagarnas kunskapskarta, kunde presenteras. Denna modell visar hur småföretagaren inhämtar och sprider kunskap med respektive aktör. Något som kunde konstateras var att småföretagarna främst inhämtar kunskap och i lägre grad sprider kunskap. Motiven till varför småföretagaren inhämtar och sprider kunskap skiljer sig åt. Vid inhämtning rör det sig om två motiv, antingen att småföretagaren har en uppgift eller ett problem denne vill lösa eller att småföretagaren vill vidareutbilda sig inom sitt fält. Vid spridning är det huvudsakliga motivet att företagaren önskar en kompensation i form av affärsmässig nytta eller ekonomisk ersättning. Författarna fann också att kunskap ofta överfördes mellan småföretagare på ett spontant och ibland omedvetet sätt. Denna typ av överföring var vanligast i de nätverk av småföretag som kunde liknas vid communities of practice. Vad gäller implikationer ur ett kunskapshanteringsperspektiv kunde det konstateras att det i småföretagarkontexten inte finns någon övergripande aktör, liknande ledningen i ett större företag, som kan styra eller påverka kunskapsöverföringsprocessen på något avgörande sätt. Aktörer så som myndigheter eller branschorganisationer kan dock skapa förutsättningar för och uppmuntra småföretagare att inhämta och sprida kunskap.swe
dc.format.extent69 pagesswe
dc.format.extent933591 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.titleSmåföretagarens kunskapskarta. Varför och hur småföretagare inhämtar och sprider kunskap.swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid4144swe
dc.subject.svepBusiness studiesswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post