Show simple item record

dc.contributor.authorLankell, Annswe
dc.contributor.authorIsaksdottir, Selmaswe
dc.date.accessioned2005-02-08swe
dc.date.accessioned2007-01-16T17:24:28Z
dc.date.available2007-01-16T17:24:28Z
dc.date.issued2005swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1547
dc.description.abstractBakgrund och problem: Definitionen av en controller är att en controller är en person som arbetar med ekonomisk styrning i ett företag. Det finns ingen enhetlig beskrivning av vad en controller egentligen ska göra. Alltjämt förutsätts dock controllers utbildning i regel vara ekonomisk. Kunskapskraven preciseras ofta till dels ekonomisk analys med planering och kontroll, dels redovisning och finansiering. Det verkar inte som det finns någon utbildning i Sverige som är helt fokuserad och anpassad till controllerarbetet på universitets- eller högskolenivå. De personliga egenskaper som är viktiga är främst analytisk förmåga, integritet och ett stabilt psyke för att klara yrkets arbetsuppgifter. I tidigare studier har inte vägen till controlleryrket undersökts utan det har handlat om controllerrollen, dess förändring och hur deras arbetsuppgifter ser ut. Den här studien är istället mer inriktad på vilka krav det ställs på en controller då det gäller erfarenhet, utbildning och personliga egenskaper. Syfte: Syftet med studien är att undersöka och beskriva vilka krav på utbildning, erfarenhet och personliga egenskaper som ställs på controllers från organisationerna och hur deras väg från skolan till arbete som controller har sett ut. Studien undersöker och beskriver även om de intervjuade anser att det saknas något i dagens utbildning, och om dem upplever att kraven på en controller har förändrats under åren. Avgränsningar: Vi har avgränsat oss till intervjupersoner som arbetar på stora företag i Göteborg och har titeln controller. Metod: Vi har i vår undersökning valt att använda oss av den kvalitativa metoden. Vi har intervjuat fem controllers och en rekryterare. Vi har också tittat på platsannonser och CV:s från controllers som är verksamma på ett bemanningsföretag. Analys och slutsatser: Majoriteten av respondenterna hade en civilekonomexamen och en bred erfarenhet inom arbete med ekonomiska analyser innan de kom till sin controllerposition. Den personliga egenskap som framkom som viktigast var att en controller skall vara analytisk. Detta skall kompletteras med affärsmässighet, en pedagogisk och en verbal förmåga. Vad respondenterna gemensamt tyckte saknades i ekonomutbildningen var systemkännedom och praktik. De antydde även att utbildning fungerar som en inträdesbiljett in i de stora svenska företagen. Förslag till fortsatt forskning: Fortsatt forskning inom området kan vara att se om arbetsmarknaden skulle vilja att det fanns en specifik controllerutbildning där kurser som pedagogik kanske skulle ingå. Av intresse skulle också vara att se om arbetsuppgifter som redovisning kommer att försvinna för controllern för att ge mer utrymme till analysarbete.swe
dc.format.extent313630 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrning
dc.titleVägen från skolan till controllerpositionen i stora organisationer i Sverigeswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid4049swe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record