Show simple item record

dc.contributor.authorForsberg, Petraswe
dc.contributor.authorEricksson, Annaswe
dc.date.accessioned2005-02-08swe
dc.date.accessioned2007-01-16T17:24:29Z
dc.date.available2007-01-16T17:24:29Z
dc.date.issued2005swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1548
dc.description.abstractBakgrund och problemdiskussion: Allmänheten kritiserar revisorerna och lägger större ansvar på revisorerna är vad revisorsorganisationerna gör genom sina rekommendationer. Allmänheten förväntar sig att revisorn skall upptäcka alla felaktigheter och varna för konkurser. FAR menar att revisorn skall fokusera granskningen på väsentliga områden med störst risk. Förväntningsgapet mellan allmänheten och revisorn har existerat länge. Vi frågar oss om det också finns ett förväntningsgap mellan revisorn och företaget. Vi definierar detta förväntningsgap som skillnaden i upplevd nytta med revision mellan de två parterna. Det leder oss fram till vår problemformulering: Existerar ett förväntningsgap mellan revisorn och företaget? Syfte: Syftet med uppsatsen är att skapa en förståelse för huruvida ett förväntningsgap existerar mellan företaget och revisorn och i så fall varför det existerar och hur det skulle kunna minskas. Avgränsning: Vi har valt att begränsa vår undersökning till företag som har mer än 200 anställda och till revisorer som granskar stora företag. Vår undersökning är utförd i Göteborgsområdet. Metod: Vi har använt oss av den abduktiva ansatsen med inslag av hermeneutik. Empirin består utav kvalitativa intervjuer med utgångspunkt från en intervjuguide. Vi har intervjuat fem företagsledare och tre revisorer. Vi har dragit paralleller mellan empirin och våra sekundärdata. Referensramen består bland annat av FARs Samlingsvolym 2004, forskning inom området och tidningsartiklar. Analys och slutsats: Företagsledarna uppfattar nyttan med revision som en säkerhet genom att en oberoende part granskar företaget. Därigenom uppmärksammar revisorn brister och föreslår förbättringsåtgärder. Företagsledarna anser att revisionen höjer marknadens tilltro till företagens finansiella rapporter. Revisorerna har i stort sett samma syn som företagsledarna vad gäller revisionens nytta. Utifrån intervjupersonernas svar drar vi slutsatsen att det inte existerar något förväntningsgap. Däremot tolkar vi det som att företagsledarnas syn inte alltid representerar synen i företaget som helhet, eftersom många inom företaget verkar sakna kunskap om revisorns roll.swe
dc.format.extent357775 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.relation.ispartofseriesExternredovisning och företagsanalys
dc.titleExisterar ett förväntningsgap? - Företagets och revisorns upplevda nytta med revisionswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid4046swe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record