• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Existerar ett förväntningsgap? - Företagets och revisorns upplevda nytta med revision

Sammanfattning
Bakgrund och problemdiskussion: Allmänheten kritiserar revisorerna och lägger större ansvar på revisorerna är vad revisorsorganisationerna gör genom sina rekommendationer. Allmänheten förväntar sig att revisorn skall upptäcka alla felaktigheter och varna för konkurser. FAR menar att revisorn skall fokusera granskningen på väsentliga områden med störst risk. Förväntningsgapet mellan allmänheten och revisorn har existerat länge. Vi frågar oss om det också finns ett förväntningsgap mellan revisorn och företaget. Vi definierar detta förväntningsgap som skillnaden i upplevd nytta med revision mellan de två parterna. Det leder oss fram till vår problemformulering: Existerar ett förväntningsgap mellan revisorn och företaget? Syfte: Syftet med uppsatsen är att skapa en förståelse för huruvida ett förväntningsgap existerar mellan företaget och revisorn och i så fall varför det existerar och hur det skulle kunna minskas. Avgränsning: Vi har valt att begränsa vår undersökning till företag som har mer än 200 anställda och till revisorer som granskar stora företag. Vår undersökning är utförd i Göteborgsområdet. Metod: Vi har använt oss av den abduktiva ansatsen med inslag av hermeneutik. Empirin består utav kvalitativa intervjuer med utgångspunkt från en intervjuguide. Vi har intervjuat fem företagsledare och tre revisorer. Vi har dragit paralleller mellan empirin och våra sekundärdata. Referensramen består bland annat av FARs Samlingsvolym 2004, forskning inom området och tidningsartiklar. Analys och slutsats: Företagsledarna uppfattar nyttan med revision som en säkerhet genom att en oberoende part granskar företaget. Därigenom uppmärksammar revisorn brister och föreslår förbättringsåtgärder. Företagsledarna anser att revisionen höjer marknadens tilltro till företagens finansiella rapporter. Revisorerna har i stort sett samma syn som företagsledarna vad gäller revisionens nytta. Utifrån intervjupersonernas svar drar vi slutsatsen att det inte existerar något förväntningsgap. Däremot tolkar vi det som att företagsledarnas syn inte alltid representerar synen i företaget som helhet, eftersom många inom företaget verkar sakna kunskap om revisorns roll.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URL:
http://hdl.handle.net/2077/1548
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
04-05-17.pdf (349.3Kb)
Datum
2005
Författare
Forsberg, Petra
Ericksson, Anna
Serie/rapportnr.
Externredovisning och företagsanalys
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV