• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Affärssystem och informationskvalitet ur ett beslutsfattarperspektiv

Abstract
Bakgrund och problem: Affärssystem är ett formellt styrmedel som hjälper företag att tillhandahålla information. Att få ut rätt information från affärssystemet rankas i dagsläget som ett av de största problemområdena inom ämnet. Bättre informationshantering kan delvis uppnås genom bättre informationskvalitet. Endast begränsade undersökningar har studerat om individens förmåga att fatta beslut förbättras eller försämras av informationens komplexitet i affärssystemet. Syfte: Huvudsyftet är att undersöka hur beslutsfattare uppfattar affärssystemets informationskvalitet och hur denna påverkar användbarheten för beslutsfattande. Ett underliggande syfte är att undersöka om användarna av informationen från affärssystemet finner att nyttan är större än ansträngningen att frambringa informationen som behövs för att underlätta beslutsfattandet. Avgränsningar: Uppsatsen fokuserar på beslutsfattares uppfattning av informationskvalitet från ett affärssystem i dagsläget. Metod: En studie har genomförts på ett företag som använder sig av ett affärssystem. De utvalda respondenterna är beslutsfattare inom organisationen och dessa har valt att vara anonyma. Alla intervjuer genomfördes via elektronisk korrespondens kompletterat med telefonkontakt. Resultat och slutsatser: Uppsatsen visar att informationskvalitet är en viktig faktor för beslutsfattande och för att den ska vara användbar för detta ändamål krävs att användaren har tillräckliga preferenser och kunskaper om systemet. Kunskaper om affärssystemet påverkar användandet och den upplevda nyttan. Förslag till fortsatt forskning: En liknande studie med ett större urval av olika affärssystem och respondenter hade varit intressant att utföra. Ett annat perspektiv är att undersöka vad det är som gör att informationskvaliteten inte är tillfredsställande.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URI
http://hdl.handle.net/2077/1558
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
03-04-140.pdf (363.5Kb)
Date
2004
Author
Svensson, Jessica
Högberg, Anna
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV