Visa enkel post

dc.contributor.authorSvensson, Jessicaswe
dc.contributor.authorHögberg, Annaswe
dc.date.accessioned2004-08-27swe
dc.date.accessioned2007-01-16T17:24:37Z
dc.date.available2007-01-16T17:24:37Z
dc.date.issued2004swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1558
dc.description.abstractBakgrund och problem: Affärssystem är ett formellt styrmedel som hjälper företag att tillhandahålla information. Att få ut rätt information från affärssystemet rankas i dagsläget som ett av de största problemområdena inom ämnet. Bättre informationshantering kan delvis uppnås genom bättre informationskvalitet. Endast begränsade undersökningar har studerat om individens förmåga att fatta beslut förbättras eller försämras av informationens komplexitet i affärssystemet. Syfte: Huvudsyftet är att undersöka hur beslutsfattare uppfattar affärssystemets informationskvalitet och hur denna påverkar användbarheten för beslutsfattande. Ett underliggande syfte är att undersöka om användarna av informationen från affärssystemet finner att nyttan är större än ansträngningen att frambringa informationen som behövs för att underlätta beslutsfattandet. Avgränsningar: Uppsatsen fokuserar på beslutsfattares uppfattning av informationskvalitet från ett affärssystem i dagsläget. Metod: En studie har genomförts på ett företag som använder sig av ett affärssystem. De utvalda respondenterna är beslutsfattare inom organisationen och dessa har valt att vara anonyma. Alla intervjuer genomfördes via elektronisk korrespondens kompletterat med telefonkontakt. Resultat och slutsatser: Uppsatsen visar att informationskvalitet är en viktig faktor för beslutsfattande och för att den ska vara användbar för detta ändamål krävs att användaren har tillräckliga preferenser och kunskaper om systemet. Kunskaper om affärssystemet påverkar användandet och den upplevda nyttan. Förslag till fortsatt forskning: En liknande studie med ett större urval av olika affärssystem och respondenter hade varit intressant att utföra. Ett annat perspektiv är att undersöka vad det är som gör att informationskvaliteten inte är tillfredsställande.swe
dc.format.extent372227 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.titleAffärssystem och informationskvalitet ur ett beslutsfattarperspektivswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid3825swe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post