Leder belöningssystem i medelstora tjänsteföretag till motivation hos de anställda?
Abstract
Bakgrund och problem: I debatten om belöningssystem framgår att tron på systemens positiva effekter är stark hos företagsledningar, som en följd av detta hamnar fokus på hur systemen ska utformas. Dock finns de som hävdar att fokus istället borde flyttas till frågan om systemen överhuvudtaget behövs, eftersom det inte finns någon forskning som entydigt stödjer tron på att systemen ger arbetsförhöjande effekter. Vår frågeställning lyder: Är belöningssystem ett effektivt styrmedel när ett företag vill motivera sin personal att arbeta mot uppsatta mål?
Syfte: Studiens syfte är att undersöka och beskriva om företagsledningar och anställda som tar emot belöning anser att belöningssystem leder till ökad motivation i arbetet mot uppsatta mål. Vi vill vidare undersöka om det finns skillnader i resonemanget kring belöningssystem mellan företagsledning och mottagare av belöning.
Avgränsningar: Vi avser studera motiverande effekter av existerande belöningssystem i fyra tjänsteföretag. Vi utelämnar således övriga effekter som kan uppstå av belöningssystemet. Vi fördjupar oss inte heller i systemens utformning eller företagens mål.
Metod: Studien är deduktiv och av kvalitativ art, för att samla in primärdata genomföres fallstudier med hjälp av personliga intervjuer. Sekundärdata insamlades från litteratur och forskning inom ämnet och användes för att utforma den teoretiska referensramen
Slutsatser: Vår slutsats är att belöningssystem är effektivt när det gäller att motivera på kort sikt, på lång sikt krävs dock en inre motivation som kommer inifrån, men som kan stärkas genom feedback. Vi ville se om skillnader förelåg i resonemanget om belöningssystem mellan de olika nivåerna inom företagen, vilket bekräftades i ett av företagen.
Förslag till fortsatta studier: Ett förslag till fortsatta studier är att närmare undersöka vad som får företagsledningar att hålla fast vid belöningssystem. Ett annat förslag är att djupare gå in på hur företagsledningar skulle kunna uppträda för att få sin personal att känna inre motivation. Ett tredje och sista förslag är att studera hur prestationsmätningen går till i tjänsteföretag.
Nyckelord: Belöningssystem, tjänsteföretag, motivation på kort sikt, motivation på lång sikt, inre motivation, feedback.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law