• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förväntningar kring affärssystem. En förändringsprocess som drivs av aktörers förväntningar

Sammanfattning
Bakgrund och problem: Det är främst vid anskaffning och implementering av ett nytt standardsystem som flera aktörer berörs och aktörernas olika förväntningar blir extra tydliga. Aktörerna har förväntningar på de förändringar som kommer att ske och hur dessa förändringar kommer att påverka deras egen situation. Förväntningarna på förändringarna kan vara positiva eller negativa, i stor eller liten omfattning. Vilka förväntningar väcks bland aktörerna? Hur går aktörerna till väga för att infria sina förväntningar? Hur fångar aktörerna tillsammans verksamhetens behov? Syfte: Syftet med uppsatsen är att identifiera, beskriva och förklara de förväntningar som kan uppstå kring standardiserade affärssystem för berörda aktörer. Avgränsningar: Uppsatsen kommer inte att gå in på systemens tekniska funktioner. Inte heller diskuteras företagens organisationer, branschtillhörighet, storlek eller övriga intressenter som berörs. Vi behandlar inte egenutvecklade system eller system som tillkommer genom samarbete mellan systemleverantör och kund, eftersom förväntningsproblematiken inte är av samma karaktär där. Den referensram vi själva har och därmed också utgår från, är det perspektiv med vilket vi utfört utredningen, även om problemställningen är global. Metod: Undersökningen är kvalitativ, med en induktiv ansats. Arbetssättet har varit hermeneutiskt. Genom litteraturstudier och öppna intervjuer har arbetet med uppsatsen fortgått. Resultat och slutsatser: De förväntningar som väcks bland aktörerna är till övervägande delen positiva, vilket också är det som driver processen framåt. Men främst bland användarna finns det exempel på stora skillnader i förväntningar, allt ifrån mycket positiva till mycket negativa. Denna utredning ger stöd för att det är genom att tillsätta en styrgrupp, som består av personer från både kund och leverantör, som förändringen lyckas. Förutsättningarna är även att personer från hela verksamheten finns representerad internt och att det avsätts tid för projektet. Förslag till fortsatt forskning: Det vore intressant att fokusera på vad en controller har för förväntningar på ett affärssystem i sitt dagliga arbete. I flera studier och intervjuer har nyttan med det nya affärssystemet varit orsaken till implementeringen av det. Vi har då uppmärksammat svårigheten att mäta den här nyttan. Därför kunde det vara intressant att studera möjligheter till att utveckla något slags ”mätverktyg” för det.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URL:
http://hdl.handle.net/2077/1584
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
03-04-39.pdf (779.1Kb)
Datum
2004
Författare
Löfgren, Ellinor
Kaihlamäki, Nina
Serie/rapportnr.
Ekonomistyrning
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV