Att styra det okända – En studie av integrationsprocessen vid ett vertikalt företagsförvärv
Sammanfattning
Bakgrund och problem: När Volvo Lastvagnar under 2003 förvärvade sin största
återförsäljare i norra Europa genom att köpa loss Bilia AB:s lastvagnsverksamhet så ställdes
företaget inför två problem. Volvo skulle inte bara integrera ett bolag med en annan
företagskultur in i sin egen organisation, de var dessutom tvungna att lära sig
återförsäljarverksamheten som de nu skulle styra och utveckla. Studiens huvudproblem är att
diskutera hur framgångsrika Volvo har varit i att integrera och styra en förvärvad verksamhet
som ligger utanför det egna kompetensområdet.
Syfte: Huvudsyftet med denna studie är att beskriva och diskutera den styr- och
integrationsproblematik som uppkommer i samband med ett företagsförvärv, med fokus på
den situation som uppstår då ett företag rör sig vertikalt i värdekedjan.
Avgränsningar: Studien fokuserar på integrationsprocessen och lägger mindre vikt vid de
mer affärsstrategiska val som Volvo har gjort. Vidare så har vi begränsat vår studie till att
beskriva hur förvärvet upplevts av personer på mellan och hög ledningsnivå.
Metod: Studien är främst att likna vid en induktiv ansats och bygger på en kvalitativ metodik.
Det empiriska materialet har samlats in genom intervjuer med femton personer på utvalda
positioner i företaget och genom en enkätundersökning med ytterligare tio. Det har under
studiens gång skett en löpande återkoppling mellan teori och empiri, vilket resulterat i
utvecklandet av ett relevant teoretiskt ramverk.
Resultat och slutsats: Sammanfattningsvis kan sägas att även om Volvo lyckats bra inom
flera områden, så finns det fortfarande ett antal områden som kan förbättras. Vår slutsats är att
integrationsprocessen har försvårats och förlängts av att det inte bara var frågan om ett
företagsförvärv, utan också om en vertikal integration. Integrationen har också försvårats av
de kulturella skillnader som fanns mellan företagen vid tiden för förvärvet.
Förslag till fortsatt forskning: Ett sätt att utveckla denna studie är att göra en utvärdering av
huruvida den organisationsstruktur som Volvo har idag är optimerad för att driva och utveckla
återförsäljarverksamheten. Ett annat hade varit att studera hur Volvo skulle kunna utveckla sin
styrning av återförsäljarnas servicefunktion.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Fil(er)
Datum
2006Författare
Kragh Myllenberg, Fredrik
Ervér, Daniel
Serie/rapportnr.
Ekonomistyrning
Språk
sv