dc.contributor.author | Persson, Ida | swe |
dc.contributor.author | Kristoffersson, Johan | swe |
dc.date.accessioned | 2006-02-10 | swe |
dc.date.accessioned | 2007-01-16T17:28:09Z | |
dc.date.available | 2007-01-16T17:28:09Z | |
dc.date.issued | 2006 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/1669 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problem:
Under våren 2000 genomförde Skatteverket en utvärdering av 77 koncernrevisioner,
som i huvudsak utförts under tiden mars 1996 till oktober 1999. Sammanlagt
reviderades 503 företag. Dessa skatterevisioner resulterade i beslut avseende
taxeringsåren 1996 och 1997 som innebar att skatter och avgifter höjdes med 4 200
miljoner kronor. Kostnaden för revisionerna uppgick till 73 miljoner. De flesta av
Skatteverkets beslut blev föremål för process i domstolarna. Processerna är ofta långa
och innebär ökade kostnader både för Skatteverket och för företaget.
Enligt utvärderingen är felen som påträffats vid revisionerna av skiftande karaktär.
Många fel beror på att företagen har genomfört vissa förfaranden eller transaktioner som
strider mot gällande lagstiftning. Andra fel uppges bero på frågeställningar där
lagstiftningen framstår som otillräcklig, oklar eller svår att tillämpa, men det finns
också, enligt utvärderingen, klara felaktigheter som prövas i domstol.
Forskning visar att företagens acceptans av myndigheters beslut påverkas bland annat
av hur rättvis myndigheten uppfattas. Även om myndigheten fattat ett beslut som går
företagen emot accepterar de beslutet, förutsatt att myndigheten agerat rättvist i
samband med hanteringen av ärendet. Enligt forskningen kan en rättvis hantering från
myndigheterna leda till att färre klagar på myndighetens beslut.
Då klara felaktigheter överklagas och med hänvisning till forskningen kring rättvisa
procedurer och hur det påverkar acceptansen för myndigheters beslut, finns det
anledning att utreda om det finns delar i skatterevisionen som kan förbättras.
Syfte:
Uppsatsens syfte är att identifiera de delar i skatterevisionen som företagen upplever
som problematiska samt att utreda om de upplevda problemen kan påverka acceptansen
av Skatteverkets beslut och, om möjligt, föreslå förbättringar.
Avgränsningar:
Skatterevisionen omfattar betydligt fler delar än vad som behandlas i vår uppsats.
Genomförandet eller revisionsmodellen, som skatterevisorerna arbetar efter är
uppbyggd av delarna förgranskning, baskontroll, fördjupad granskning, slutförande och
uppföljning och utvärdering. Varje del har olika syfte och omfattning. En mer utförlig | swe |
dc.format.extent | 514053 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.relation.ispartofseries | Externredovisning och företagsanalys | |
dc.title | Skatterevision – bättre bemötande kan ge färre överklaganden | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | D | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Business Administration | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |
dc.gup.origin | Göteborg University. School of Business, Economics and Law | swe |
dc.gup.epcid | 4737 | swe |
dc.subject.svep | Business and economics | swe |