• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sambandet mellan kund- och marknadsinformation och företags ekonomiska utveckling – en studie av åkeribranschen i Sverige.

Sammanfattning
Bakgrund och problem I mycket av marknadsförings- och strategilitteraturen påstås kund- och marknadsinformation ofta ha stor betydelse för ett företags ekonomiska utveckling. Betydelsen av kund- och marknadsinformation anses dessutom ha ökat, bland annat på grund av att konkurrensen blivit allt hårdare då lokala marknader blivit globala. Den faktiska betydelsen och hur informationen skall användas är dock sällan verifierad med empiriska kartläggningar. Kund- och marknadsinformationens positiva betydelse för ett företags ekonomiska utveckling kan därför sägas vara ett axiom snare än ett väl kartlagt faktum. Syften Uppsatsförfattarna driver själva ett företag som arbetar med kund- och marknadsundersökningar. Det ansågs därför mycket intressant att jämföra förekomsten av kund- och marknadsinformation i företag med olika ekonomiska utveckling. Det första syftet med uppsatsen är därför att beskriva om kund- och marknadsinformation förekommer bland företagen i den valda branschen, åkeribranschen. Det andra syftet är att jämföra förekomsten av kund- och marknadsinformation i företagen inom åkeribranschen med stark respektive svag ekonomisk utveckling. Ett tredje syfte är att jämföra utfallet av resultaten med teorin om sambandet mellan kund- och marknadsinformation och ekonomisk utveckling. Metod En e-postenkät riktad mot åkeribranschen låg till grund för att mäta förekomsten av kund- och marknadsinformation. Den ekonomiska utvecklingen fångades genom att hämta ekonomisk data från Affärsdata. Förekomsten av kund- och marknadsinformation jämfördes därefter med den ekonomiska utvecklingen. Avgränsningar Valet av problem, syften och metod för uppsatsen för med sig flera avgränsningar. För det första ser uppsatsförfattarna på förekomst och inte på användning av kund- och marknadsinformation. För det andra baseras den ekonomiska utvecklingen på data som finns tillgänglig i Affärsdata. För det tredje löper det tillgängliga ekonomiska datat från 2001 till 2004. Eventuella ekonomiska effekter som förekomsten av kund- och marknadsinformation haft före 2001 och efter 2004 omfattas inte av undersökningen. 4 Resultat och slutsatser Resultaten visar att förekomsten av kund- och marknadsinformation i åkeribranschen är relativt låg och att sambandet mellan kund- och marknadsinformation och ekonomisk utveckling inte är lika självklar som många litteraturförfattare anser. Korrelationen mellan förekomsten av kund- och marknadsinformation och genomsnittlig omsättningstillväxt för företag i åkeribranschen är mycket låg. Resultaten stämmer väl med vissa forskares resultat, det vill säga att kopplingen mellan kundoch marknadsinformation och den ekonomiska utvecklingen är svag, men dåligt med litteraturförfattarnas teorier. Förslag till fortsatt forskning Uppsatsförfattarna har ett flertal förslag på lämplig fortsatt forskning som uppsatsförfattarna tror skulle bidra till att öka förståelsen för hur kund- och marknadsinformation påverkar ett företags ekonomiska utveckling och således eventuellt bidra till att öka kunskapen om gapet mellan litteraturförfattarnas teorier och resultaten från bland annat denna studie. Lämpliga områden anses bland annat vara: • Undersöka användning av kund- och marknadsinformation i företag. • Undersöka beståndsdelarna i kund- och marknadsinformation. • Undersöka andra branscher än åkeribranschen. • Genomföra en longitudinell studie som granskar den ekonomiska utveckling och användningen av kund- och marknadsinformation över flera år.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URL:
http://hdl.handle.net/2077/1672
Samlingar
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
05-06-32M.pdf (1.555Mb)
Datum
2006
Författare
Sandblom, Oscar
O'Donnell, David
Serie/rapportnr.
Ekonomistyrning
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV