Sambandet mellan kund- och marknadsinformation och företags ekonomiska utveckling – en studie av åkeribranschen i Sverige.
Sammanfattning
Bakgrund och problem
I mycket av marknadsförings- och strategilitteraturen påstås kund- och marknadsinformation
ofta ha stor betydelse för ett företags ekonomiska utveckling. Betydelsen av kund- och
marknadsinformation anses dessutom ha ökat, bland annat på grund av att konkurrensen blivit
allt hårdare då lokala marknader blivit globala. Den faktiska betydelsen och hur informationen
skall användas är dock sällan verifierad med empiriska kartläggningar. Kund- och
marknadsinformationens positiva betydelse för ett företags ekonomiska utveckling kan därför
sägas vara ett axiom snare än ett väl kartlagt faktum.
Syften
Uppsatsförfattarna driver själva ett företag som arbetar med kund- och
marknadsundersökningar. Det ansågs därför mycket intressant att jämföra förekomsten av
kund- och marknadsinformation i företag med olika ekonomiska utveckling. Det första syftet
med uppsatsen är därför att beskriva om kund- och marknadsinformation förekommer bland
företagen i den valda branschen, åkeribranschen. Det andra syftet är att jämföra förekomsten
av kund- och marknadsinformation i företagen inom åkeribranschen med stark respektive
svag ekonomisk utveckling. Ett tredje syfte är att jämföra utfallet av resultaten med teorin om
sambandet mellan kund- och marknadsinformation och ekonomisk utveckling.
Metod
En e-postenkät riktad mot åkeribranschen låg till grund för att mäta förekomsten av kund- och
marknadsinformation. Den ekonomiska utvecklingen fångades genom att hämta ekonomisk
data från Affärsdata. Förekomsten av kund- och marknadsinformation jämfördes därefter med
den ekonomiska utvecklingen.
Avgränsningar
Valet av problem, syften och metod för uppsatsen för med sig flera avgränsningar.
För det första ser uppsatsförfattarna på förekomst och inte på användning av kund- och
marknadsinformation. För det andra baseras den ekonomiska utvecklingen på data som finns
tillgänglig i Affärsdata. För det tredje löper det tillgängliga ekonomiska datat från 2001 till
2004. Eventuella ekonomiska effekter som förekomsten av kund- och marknadsinformation
haft före 2001 och efter 2004 omfattas inte av undersökningen.
4
Resultat och slutsatser
Resultaten visar att förekomsten av kund- och marknadsinformation i åkeribranschen är
relativt låg och att sambandet mellan kund- och marknadsinformation och ekonomisk
utveckling inte är lika självklar som många litteraturförfattare anser. Korrelationen mellan
förekomsten av kund- och marknadsinformation och genomsnittlig omsättningstillväxt för
företag i åkeribranschen är mycket låg.
Resultaten stämmer väl med vissa forskares resultat, det vill säga att kopplingen mellan kundoch
marknadsinformation och den ekonomiska utvecklingen är svag, men dåligt med
litteraturförfattarnas teorier.
Förslag till fortsatt forskning
Uppsatsförfattarna har ett flertal förslag på lämplig fortsatt forskning som uppsatsförfattarna
tror skulle bidra till att öka förståelsen för hur kund- och marknadsinformation påverkar ett
företags ekonomiska utveckling och således eventuellt bidra till att öka kunskapen om gapet
mellan litteraturförfattarnas teorier och resultaten från bland annat denna studie. Lämpliga
områden anses bland annat vara:
• Undersöka användning av kund- och marknadsinformation i företag.
• Undersöka beståndsdelarna i kund- och marknadsinformation.
• Undersöka andra branscher än åkeribranschen.
• Genomföra en longitudinell studie som granskar den ekonomiska utveckling och
användningen av kund- och marknadsinformation över flera år.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Fil(er)
Datum
2006Författare
Sandblom, Oscar
O'Donnell, David
Serie/rapportnr.
Ekonomistyrning
Språk
sv