Visa enkel post

dc.contributor.authorSandblom, Oscarswe
dc.contributor.authorO'Donnell, Davidswe
dc.date.accessioned2006-02-08swe
dc.date.accessioned2007-01-16T17:28:11Z
dc.date.available2007-01-16T17:28:11Z
dc.date.issued2006swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1672
dc.description.abstractBakgrund och problem I mycket av marknadsförings- och strategilitteraturen påstås kund- och marknadsinformation ofta ha stor betydelse för ett företags ekonomiska utveckling. Betydelsen av kund- och marknadsinformation anses dessutom ha ökat, bland annat på grund av att konkurrensen blivit allt hårdare då lokala marknader blivit globala. Den faktiska betydelsen och hur informationen skall användas är dock sällan verifierad med empiriska kartläggningar. Kund- och marknadsinformationens positiva betydelse för ett företags ekonomiska utveckling kan därför sägas vara ett axiom snare än ett väl kartlagt faktum. Syften Uppsatsförfattarna driver själva ett företag som arbetar med kund- och marknadsundersökningar. Det ansågs därför mycket intressant att jämföra förekomsten av kund- och marknadsinformation i företag med olika ekonomiska utveckling. Det första syftet med uppsatsen är därför att beskriva om kund- och marknadsinformation förekommer bland företagen i den valda branschen, åkeribranschen. Det andra syftet är att jämföra förekomsten av kund- och marknadsinformation i företagen inom åkeribranschen med stark respektive svag ekonomisk utveckling. Ett tredje syfte är att jämföra utfallet av resultaten med teorin om sambandet mellan kund- och marknadsinformation och ekonomisk utveckling. Metod En e-postenkät riktad mot åkeribranschen låg till grund för att mäta förekomsten av kund- och marknadsinformation. Den ekonomiska utvecklingen fångades genom att hämta ekonomisk data från Affärsdata. Förekomsten av kund- och marknadsinformation jämfördes därefter med den ekonomiska utvecklingen. Avgränsningar Valet av problem, syften och metod för uppsatsen för med sig flera avgränsningar. För det första ser uppsatsförfattarna på förekomst och inte på användning av kund- och marknadsinformation. För det andra baseras den ekonomiska utvecklingen på data som finns tillgänglig i Affärsdata. För det tredje löper det tillgängliga ekonomiska datat från 2001 till 2004. Eventuella ekonomiska effekter som förekomsten av kund- och marknadsinformation haft före 2001 och efter 2004 omfattas inte av undersökningen. 4 Resultat och slutsatser Resultaten visar att förekomsten av kund- och marknadsinformation i åkeribranschen är relativt låg och att sambandet mellan kund- och marknadsinformation och ekonomisk utveckling inte är lika självklar som många litteraturförfattare anser. Korrelationen mellan förekomsten av kund- och marknadsinformation och genomsnittlig omsättningstillväxt för företag i åkeribranschen är mycket låg. Resultaten stämmer väl med vissa forskares resultat, det vill säga att kopplingen mellan kundoch marknadsinformation och den ekonomiska utvecklingen är svag, men dåligt med litteraturförfattarnas teorier. Förslag till fortsatt forskning Uppsatsförfattarna har ett flertal förslag på lämplig fortsatt forskning som uppsatsförfattarna tror skulle bidra till att öka förståelsen för hur kund- och marknadsinformation påverkar ett företags ekonomiska utveckling och således eventuellt bidra till att öka kunskapen om gapet mellan litteraturförfattarnas teorier och resultaten från bland annat denna studie. Lämpliga områden anses bland annat vara: • Undersöka användning av kund- och marknadsinformation i företag. • Undersöka beståndsdelarna i kund- och marknadsinformation. • Undersöka andra branscher än åkeribranschen. • Genomföra en longitudinell studie som granskar den ekonomiska utveckling och användningen av kund- och marknadsinformation över flera år.swe
dc.format.extent1630670 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrning
dc.titleSambandet mellan kund- och marknadsinformation och företags ekonomiska utveckling – en studie av åkeribranschen i Sverige.swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokDswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid4724swe
dc.subject.svepBusiness and economicsswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post