Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Martina
dc.contributor.authorSchmidt, Annelie
dc.date.accessioned2005-11-24T11:55:01Z
dc.date.available2005-11-24T11:55:01Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/167
dc.description.abstractSyfte och frågeställningar I denna undersökning har vi valt att titta på två skolor i två skilda stadsdelar, Biskopsgården och Torslanda. Vårt syfte är att studera om det hittills bedrivna integrationsarbetet, främst Storstadssatsningen i Göteborg, gett några synliga resultat hos den enskilda läraren i respektive arbetslag. Utifrån arbetets syfte har två frågeställningar konstruerats: = Material Vi har utgått från rapporter, artiklar, studier och annan litteratur som har behandlat segregation i skolan samt tagit del av utvärderingar av Storstadssatsningen i Göteborg. Metod Vi har använt oss av kvalitativa forskningsintervjuer för att genomföra vår undersökning. Resultat och didaktiska konsekvenser Vår undersökning består av ett litet empiriskt underlag men resultaten visar på att lärarrollen skiljer sig åt i Biskopsgården och Torslanda t.ex. när det gäller lärarens syn på barnen och personliga målsättningar. Därmed är det svårt att tala om en likvärdig skola för alla.eng
dc.format.extent603890 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosveng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt05 2480-005eng
dc.subjectIntegrationeng
dc.subjectSegregationeng
dc.subjectStorstadssatsningeneng
dc.subjectLärarrolleneng
dc.subjectLikvärdig skolaeng
dc.titleIntegrationsarbetets effekter i skolan. En jämförelse mellan Biskopsgården och Torslandaeng
dc.typeStudent Paper Deng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record