Vad vill analytikerna ha? – En attitydundersökning kring årsredovisningen
Sammanfattning
Bakgrund och problem: Solberg Kommunikation (2005) identifierade genom en undersökning riktad mot IR-ansvariga på företag en diskrepans mellan vad företagen anser vara viktig information i årsredovisningen och vad marknaden efterfrågar. Vidare såg de också att en majoritet av företagen inte genomfört någon undersökning som utreder betydelsen av årsredovisningen som dokument och dess innehåll. Forskning på området visar att företag kan skapa ekonomiskt värde i form genom att ha en hög grad av disclosure och en god kommunikation med marknaden Genom den inledande litteraturöversikten förstärktes bilden som Solberg Kommunikation lyfte fram och det informationsgap som existerar mellan producenter och användare av årsredovisningen. Vår problemformulering lyder således: Hur är analytikernas attityd till företagens kommunikation, årsredovisningen som dokument och dess informationsinnehåll och användbarhet? Syfte: Syftet med uppsatsen är, att, på uppdrag av Solberg Kommunikation, genom en enkätundersökning försöka besvara vilken information i årsredovisningen som professionella analytiker tillgodogör sig och vad som ligger till grund för rekommendationer och investeringsbeslut. Syftet är också att få en bild av på vilket sätt dessa analytiker använder sig av årsredovisningen samt hur de föredrar att tillgodogöra sig information från företag. Avgränsningar: Studien har geografiskt begränsats till den svenska marknaden och vänder sig endast mot buy- och sell-side-analytiker. Kreditanalytiker har utelämnats från undersökningen för att fokusera på hur aktiemarknadens aktörer förhåller sig till informationen i årsredovisningen. Metod: En kvantitativ undersökning i form av en elektronisk enkät har tjänat som underlag för uppsatsens analys. Utifrån en uppskattad målpopulation om cirka 1500 individer har ett tillfällighetsurval om 52 aktiva analytiker besvarat enkäten. Resultat och slutsatser: Genom vår undersökning har vi kunnat konstatera att det förekommer en diskrepans mellan vad IR-avdelningar på företag tror att analytiker vill ha för information och vad denna målgrupp faktiskt värdesätter. Vidare konstateras genom litteraturen att det finns ekonomiska värden i att ha en god kommunikation med marknaden. Beträffande årsredovisning som dokument konstateras att den främst används som komplement till annan information. Vidare kan konstateras att analytiker främst värdesätter siffermaterialet. Miljö, hållbarhet och bolagsstyrning åtnjuter väldigt lite intresse från målgruppen. Vad gäller årsredovisningens betydelse som kommunikationskanal så framkommer att målgruppen hellre föredrar att tillgodogöra sig information via personliga kommunikationskanaler.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Fil(er)
Datum
2006Författare
Waxberg, Carl
Rönnblad, Johan
Serie/rapportnr.
Externredovisning och företagsanalys
Språk
sv