Krishantering i skolan – ideal och verklighet
Abstract
Syftet med uppsatsen är att undersöka om det finns ett glapp mellan ideal och verklighet med fokus på krishantering i skolan. Vi anser att debatten kring detta ämne är begränsad och därför vill vi uppmärksamma detta genom vår undersökning. Vi vill ta reda på eventuella orsaker och konsekvenser till dessa frågor: • Finns det ett glapp mellan regeringens riktlinjer angående innehållet av krishantering i lärarutbildningen och hur dessa riktlinjer tolkas? • Finns det glapp mellan regeringens riktlinjer om krishantering i skolan, lärares åsikter om ämnet och skolors tillämpning av det? • Finns det ett glapp mellan en lärares kunskaper i krishantering och de behov som en elev i kris har? Metod Vi har gjort kvalitativa undersökningar där lärarstudenter och lärare givit sin syn på krishantering. Resultaten från de kvalitativa undersökningarna har jämförts med gällande ideal och teorier i krishantering som vår litteraturstudie förespråkar. Resultaten har även jämförts med regeringens riktlinjer i krishantering. Resultat Undersökningen visar ett glapp mellan ideal och verklighet gällande krishantering i skolan. Regeringens styrdokument kring innehåll av krishantering i lärarutbildningen tolkas inte i full grad av Göteborgs universitet. Undersökningen visar att man i tolkningen av dessa riktlinjer måste ta del av fler dokument för att kunna göra den fullständig. Vår undersökning visar att resultatet av detta medför att universitetets lärarstudenter inte får tillräckliga kunskaper i krishantering. Lärarna som deltog har inte de kunskaper i krishantering som de själva anser är nödvändiga. Det finns både för- och nackdelar för en elev i kris om en lärare har kunskaper i krishantering.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2005Author
Mårtensson, Johanna
Karlsson, Katrin
Keywords
kris
krishantering
ideal
elever
sorg
Series/Report no.
VT05 2480-012
Language
sv